Saša Santovac: Nakon obelodanjivanja Nacrta prostornog plana Republike Srbije, zbog činjenice da je iz više razloga štetan za grad Zrenjanin i da ga i pored njegovog značaja, položaja i veličine stavlja na margine, Srpska radikalna stranka je reagovala zahtevom naše odborničke grupe da se zakaže hitna vanredna sednica Skupštine grada Zrenjanina na kojoj će jedina tačka dnevnog reda biti razmatranje Nacrta prostornog plana i usvajanje Zaključka koji bi trebalo da zaštiti grad Zrenjanin i njegove građane od predviđene marginalizacije. Predlozi koje je uputila Srpska radikalna stranka prilikom podnošenja zahteva razmatrani su na zajedničkim sastancima šefova i predstavnika svih odborničkih grupa zastupljenih u Skupštini grada i došlo se do Zaključka koji sadrži 9 predloga za izmenu Nacrta prostornog plana koji je prihvaćen od predstavnika stranaka a kasnije i jednoglasno usvojen na sednici Skupštine grada 29. 05. 2010. godine. Zaključak je poslat nadležnom ministarstvu sa nadom da će prilikom predloga Zakona o prostornom planu Republike Srbije ono uzeti u obzir navedene činjenice i uvrstiti predloge Zaključka u Predlog Zakona o prostornom planu Republike Srbije.
Iznenada, gotovo preko noći, Predlog Zakona o prostornom planu se našao pred poslanicima republičke skupštine. Predlog Zakona se nije mnogo izmenio u odnosu na Nacrt prostornog plana, ali postoje neke činjenice koje su veoma bitne i tiču se budućeg razvoja našeg grada i odnose se na predloge iznete u usvojenom i Ministarstvu dostavljenom Zaključku.
Prvo što odmah možete primetiti je to da se Nacrt odnosio na period 2010-2014-2021, a Predlog Zakona se odnosi na period od 2010. do 2020. godine. Poseban akcenat Srpska radikalna stranka stavlja na onaj deo koji se odnosi na sam grad Zrenjanin, na ono što je on dobio a šta izgubio Predlogom Zakona u odnosu na Nacrt, i šta je od predloga i Zaključka koji je usvojila Skupština usvojeno, a šta ne. Takođe nas interesuje kakva će biti reakcija stranaka iz naše sredine i njihovih predstavnika u Skupštini Republike Srbije kada Predlog Zakona dođe na dnevni red. Način na koji se Predlog Zakona našao na dnevnom redu je posebno interensantan jer je činjenica da je sednica počela u četvrtak u poslepodnevnim časovima i da Predlog Zakona može već sutra biti na dnevnom redu, što smanjuje mogućnost podnošenja amandmana i njegove eventualne izmene.
Mi iz Srpske radikalne stranke se u globalu ne slažemo sa onim što se nalazi u Predlogu Zakona o prostornom planu, drago nam je što je došlo do nekih izmena i pomaka napred, i to pozdravljamo, ali brojne, možda i ključne stvari, nisu prihvaćene i stavljene u Predlog Zakona. Konkretno, to izgleda ovako po tačkama Zaključka koji je usvojila Skupština grada na osnovu Nacrta prostornog plana:
1. Predlog da se Zrenjanin, kao i Inđija, tretira kao pojas najintenzivnijeg razvoja republike iz razloga što kao Inđija podjednako gravitira ka Novom Sadu i Beogradu, da se zbog svog potencijala, industrijskih zona i spajanjem sa ova dva grada jednim od važnijih nacionalnih puteva tretira isto kao i Inđija – NIJE PRIHVAĆEN.
2. Predlog da se Zrenjanin svrsta u III grupu gradova, tzv.čvorišta, jer je po Nacrtu bio svrstan u poslednju, VI grupu gradova. Prema Nacrtu do 2014. godine, predviđena su ulaganja u gradove III, IV i V grupu, čime bi se naš grad ostavio bez investicija u naredne 4 godine. Na ovaj način grad bi bio zapostavljen i nepravedno marginalizovan. Zrenjanin je uvek bio prepoznatljiv kao industrijski, poljoprivredni i kulturni centar Banata i Vojvodine, pa i šire. Naslanja se na gradove Novi Sad i Beograd, izlazi na tri reke, a po broju stanovnika i razvijenosti je ispred mnogih gradova iz III, IV i V grupe.
Ovde je došlo do određenog pomaka i Zrenjanin je u Predlogu Zakona, umesto u VI grupu, svrstan u IV grupu gradova koji zbog svoje specifičnosti lokacije imaju poseban značaj. Jeste pomak, jeste bolje, doneće određeni boljitak, ali mi iz Srpske radikalne stranke smatramo da mu je ipak mesto u III grupi gradova jer su oni od državnog i nacionalnog interesa i biće podsticani posebnim merama, što i jeste određeni gubitak za grad.
3. Predlog izgradnje aerodroma u Ečki koji u opšte nije bio predviđen u Nacrtu, iako aerodrom Ečka postoji od 1942. godine, poseduje Rešenje o dozvoli za korišćenje sportskog aerodroma, i druga rešenja i postoji planska dokumentacija za rekonstrukciju postojećeg aerodroma za mešoviti saobraćaj.
U Predlogu Zakona, Zrenjanin se spominje kao aerodrom, ali u kategoriji letilišta, gde postoje sportski i školski aerodromi koji se mogu uključiti u mrežu regionalne ponude, što jeste određeni politički kompromis jer se u regionalne aerodrome svrstani gradovi koji su po značaju, veličini i broju stanovnika ispod našeg grada. Znači, nismo ostvarili ono što smo želeli, ono što nam po značaju pripada, regionalni aerodrom nismo dobili, što bi nam mnogo značilo zbog daljeg razvoja, ali je ipak napravljen značajan pomak budući da ranije nismo ni spominjani.
4. Primedba na Nacrt da na teritoriji grada Zrenjanina nije planirana luka i pored činjenice da je naš grad najgušće rečno čvorište u ovom delu Evrope, da kroz teritoriju Zrenjanina prolaze 4 plovna puta i da je Zrenjanin najgušće rečno i kanalsko čvorište u Evropi i koliko bi njeno postojanje značilo za privredni razvoj i grada i regiona, taj predlog nije prihvaćen, pa kao što luke nije bilo u Nacrtu, nema je ni u Predlogu Zakona o prostornom planiranju.
5. Primedba na predlog iz Nacrta o izgradnji regionalnog skladišta za opasan otpad na teritoriji našeg okruga, koje bi praktično bilo glavno za skladištenje opasnog otpada sa teritorije cele Vojvodine. Postoje brojni pokazatelji da Srednjebanatski okrug i Zrenjanin ne treba da budu regionalni centar za skladištenje. Ako pogledamo količinu otpada koji se proizvede, a čija je projekcija do 2020. godine dala Vlada Republike Srbije, Srednjebanatski okrug je tek peti po proizvodnji. Dalje, na teritoriji našeg grada nalazi se prirodno dobro koje je steklo međunarodni status zaštite, a to je specijalni rezervat prirode Stari Begej-Carska Bara koji je upisan u Ramsarsku listu, a za upis predloženi i Okanj bara kod Elemira i Rusanda kod Melenaca. Zatim, Zrenjanin spada u prvu grupu po kategorizaciji ugroženih područja životne sredine. Pored navedenih, postoji još niz dokaza da regionalnom skladištu za opasan otpad nije mesto u našoj sredini, ali to nažalost nije naišlo na razumevanje onih koji o tome odlučuju, pa je kao u Nacrtu, i u Predlogu Zakona o prostornom planiranju naš okrug je planiran za regionalno skladište opasnog otpada. Biće interensantno videti kako će reagovati one stranke koje su se u Zrenjaninu oštro suprotstavile ovakvom predlogu, a njihovi ministri, iz njihovih stranaka, doneli ovakvu odluku koja je više nego pogubnu za naš grad i sredinu.
6. Primedba na predlog iz Nacrta da se u Zrenjaninu nastavi sa izgradnjom, odnosno obnovom Prečistača pijaće vode (PPV) i Postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda (PPOV). Koliko su neki ljudi koji su sastavljali Nacrt, pa i Predlog Zakona, poznavali materiju govori najbolje ovaj podatak. Kako da se obnovi PPV kada on nikada nije ni izgrađen, kad nikad nije ni započeta izgradnja? Mi smo zahtevali da se PPV ili fabrika vode izgradi zbog poznatih razloga u problemu kvaliteta vode i zabrane njene upotrebe od januara 2004. godine. Takođe smo tražili i izgradnju PPOV-a jer je jedan od najzagađenijih vodotoka u Srbiji Stari i plovni Begej i da se stanje i dalje pogoršava, a činjenica je da je voda iz ovog vodotoka svrstana u kategoriju van klase. I pored navedenih primedbi, koje su više nego jasne, dolazimo do toga da se u Predlogu Zakona nalazi identičan tekst kao i u Nacrtu, što ne samo da je pogubno po naš grad već se i kosi sa zdravorazumskim razmišljanjem, jer kako nešto obnoviti kada nije ni počelo da se gradi?
7. Primedba na Nacrt vezana za izgradnju Banatske magistrale i završetak obilaznice oko grada Zrenjanina, jer je ona predviđena tek nakon 2014. godine. Svima je jasna važnost Banatske magistrale i njena hitnost zbog velike migracije stanovništva, zbog bolje putne mreže, zbog bolje industrijske povezanosti i zbog drugih stvari, tako da bi uspeh predstavljala činjenica da se magistrala u Predlogu Zakona nalazi u planovima do 2014. godine.
Ono što zabrinjava je to da je izgradnja obilaznice oko grada ostala i pored naših više nego obrazloženih primedbi, za period posle 2014. godine, što je zaista ogroman problem za naš grad. Proteklih meseci bili smo svedoci konstantnih protesta građana ulica kroz koje trenutno prolazi obilaznica i teški teretni kamioni. I sva rešenja o preusmeravanju saobraćaja nisu trajna i ne mogu biti rešenje za narednih 4-5 godina, ili ko zna koliko, dok ne počne izgradnja obilaznice jer će dovesti do istih problema u drugim delovima grada. Nama je neophodna obilaznica i ona je prioritet nad prioritetima! I sve stranke su stale iza ovoga, a sada ćemo videti ko je zaista za obilaznicu a ko ne, jer je apsolutno neprihvatljivo da se ona gradi tek posle 2014. godine, a gde je tek kraj njene izgradnje da i počne tada?
8. Primedba na Nacrt vezana za izgradnju pruge Zrenjanin-Novi Sad i na činjenicu da se ona nije nalazila u predloženom Nacrtu. Mi smo istakli značaj izgradnje ove pruge, koliko ona znači za gradove Vršac, Zrenjanin i Novi Sad, da ona mora imati ne lokalni nego regionalni značaj zbog svoje važnosti i taj predlog je prihvaćen, tako da Predlog Zakona obuhvata izgradnju ove pruge.
9. Primedba na Nacrt koji se odnosi na izgradnju dalekovoda Novi Sad-Zrenjanin-Temišvar, a koji nije bio predviđen predloženim Nacrtom. Mi smo u zahtevu priložili dokaz, tj. dobijene uslove od EMS-a da se planira ovaj dalekovod koji bi imao međunarodni karakter. Ovo je na sreću prihvaćeno i nalazi se u Predlogu Zakona o prostornom planiranju.
Načinom na koji smo prezentovali sve naše predloge iznete u Zaključku koje je usvojila Skupština grada Zrenjanina, a koji se odnosio na Nacrt prostornog plana, želeli smo jasno da ukažemo i na ono što je urađeno i na ono što nije urađeno, ili je delimično urađeno u odnosu na naše zahteve. Na urađenom se zahvaljujemo, ali isto tako neprihvaćene zahteve ne možemo da prihvatimo kao takve. Možda je i nerealno očekivati da svih 9 zahteva bude prihvaćeno, ali ako neće postojati regionalni aerodrom, ako obilaznica nije prioritet, ako nema fabrike vode i ako Zrenjanin nije u pojasu najintenzivnijeg razvoja Republike, i naročito ako ostaje izgradnja regionalnog skladišta za opasan otpad, onda mi ne možemo da budemo zadovoljni urađenim.
Bitno je da je bila doneta odluka da se Zaključak donet na sednici Skupštine grada Zrenjanina dostavi svim republičkim poslanicima sa naše teritorije i da im se na taj način stavi do znanja koji su strateški interesi grada Zrenjanina koje bi trebali da zastupaju i brane. Sada ćemo videti, kada Predlog Zakona o prostornom planu dođe na dnevni red, kako će se taj interes grada Zrenjanina zastupati. Ovi predlozi u Zaključku jesu interes grada i građana Zrenjanina i oni moraju da se zastupaju i da se teži njihovoj što hitnijoj realizaciji, bez obzira na to ko bio vlast ili opozicija u Zrenjaninu.
0 KOMENTARA
TVOJ KOMENTAR