Santovac: Zrenjanin-kratergrad

Santovac: Zrenjanin-kratergrad
Saša Santovac:U proteklom vremenskom periodu ste često mogli da čujete da postoje raznorazne inicijative za promenu naziva grada Zrenjanina. Jedni su zagovarali da se on zove Zrenjanin, drugi Bečkerek ili pak Petrovgrad, ali mislim da bi, adekvatno sadašnjem stanju ovog grada, najbolje bilo da se izvrši referendum i da se našem gradu promeni naziv u „Kratergrad“. „Kratergrad“ jer ne postoji ulica u gradu Zrenjaninu u kojoj se ne nalaze rupe na putu, nego krateri koji dovode do ozbiljnih problema u samom saobraćaju. Odgovornost za ovakvo stanje prvenstveno snose čelnici grada Zrenjanina i JP „Direkcija za izgradnju i uređenje grada“ iz Zrenjanina, neadekvatnim ponašanjem i reagovanjem doveli su do urušavanja bezbednosti učesnika u saobraćaju jer, kako sam ranije naveo, u Zrenjaninu ne postoji ulica u kojoj se ne nalazi ogroman broj rupa. Jednostavno, doći ćemo u situaciju da ako se ovako nastavi sa neodržavanjem puteva, da ćemo u jednoj ulici imati više delova gde nema asfalta nego gde ga ima. Ne smemo ni da pomislimo na to šta će biti kada dođe jesen, kada krenu kiše, kada te rupe budu pod vodom, kada vozači ne budu imali mogućnost da ih uopšte vide, a ako se i dalje nastavi sa neodržavanjem putne mreže u našem gradu, nakon prvog snega mislim da će situacija biti izuzetno ozbiljna i da će ozbiljno ugroziti bezbednost u saobraćaju. To znači da čelnici grada Zrenjanina ne obavljaju osnovne funkcije koju su obećali građanima, koje su predviđene Zakonom o lokalnoj samoupravi, koje su predviđene Statutom grada Zrenjanina, a to je da brinu o ovom gradu. Ovde se jasno pokazuje neodgovornost, nesposobnost, neodlučnost čelnika grada da rešavaju probleme i da vode ovaj grad. Mi smo često imali situaciju da slušamo o problemima u AD „Vojvodinaput - Zrenjanin“, o stečaju, o nemogućnosti da AD „Vojvodinaput - Zrenjanin“ izvršava svoje obaveze. Zbog toga smo u zimskom periodu morali da izdvojimo mnogo više sredstava privatnim firmama, za koje čelnici grada Zrenjanina još nisu podneli kompletan izveštaj koliko smo mi platili za održavanje tada zimske službe, jer sa uvođenjem vanrednog stanja drastično se povećava i cena čišćenja i održavanja puteva, što su definitivno i priznali čelnici grada, ali nam nikada nisu rekli koja je konačna cifra koju su građani grada Zrenjanina morali da plate. Da li se ta cifra kreće oko 24 ili 25 miliona dinara samo za nedelju dana koliko su održavani putevi? To je nešto na šta bi čelnici grada trebali da odgovore ne samo nama kao stranci, nego i građanima jer su ih oni birali, i najveća odgovornost je pred građanima i njima treba da se podnese izveštaj.
U programu JP „Direkcija za izgradnju i uređenje grada“ Zrenjanina u programu za 2013. godinu predviđeno je da se na izgradnju puteva u ulicama koje još nisu asfaltirane, kao i na rekonstrukciju postojećih ulica izdvoje određena sredstva. Tako je za održavanje kolovoza i objekata puteva u 2013. godini budžetom predviđeno 152 milona dinara, s tim što je rebalansom smanjeno na 142 miliona dinara, a iz Fonda za unapređenje bezbednosti saobraćaja je isto na tekuće popravke i održavanja predviđeno još 27 milona dinara. Kada pogledate, to je brojka koja je impozantna - 150 miliona dinara, a da je ona pravilno raspoređivana u toku ove godine, danas bi Zrenjanin izgledao potpuno drugačije u odnosu na ono što može sada da se vidi na ovom panou gde smo mi samo deo ulica islikali, i gde jasno pokazujemo kakve opasnosti vrebaju na putu učesnike u saobraćaju, koja definitivno sa ovakvim odnosom gradske vlasti će u narednom periodu biti još ugroženija. Na osnovu izveštaja za prvih šest meseci o utošku budžeta, može se videti zašto smo došli u ovakvu situaciju. Budžet od planiranih sredstava na ime poreza ima punjenje na samo 32%, u odnosu na predviđenih 50% koliko je za prvih šest meseci punjenje budžeta bilo samo 32%. To jasno ukazuje na nekoliko stvari, po pitanju naplate samih poreza, mogućnosti naplate poreza, da je tu drastično došlo do pada. Ono gde leži glavni uzrok svih problema je u samom JP „Direkcija za izgradnju i uređenje grada“ Zrenjanina. Na ukupne tekuće popravke i održavanje u kojoj su predviđena ova sredstva o kojima sam govorio, od preko 150 miliona dinara od planiranih, znači ukupno i za ostale a ne samo za putnu mrežu, predviđeno je 312.580.000,00 dinara. U prvih šest meseci utrošeno je samo 35 miliona, što znači 11% od predviđenih sredstava. Neodgovornost za stanje koje je nastalo leži u odnosu JP „Direkcija za izgradnju i uređenje grada“ Zrenjanina. JP „Direkcija za izgradnju i uređenje grada“ Zrenjanina i grad, da je odlučniji nije ni imao potrebu za izborom novog izvođača. Stalno pričamo o tome kako po javnim preduzećima ima višak zaposlenih, to je bukvalno moglo da se usmeri iz delova javnih preduzeća u održavanje putne mreže lokalnih puteva u ovom gradu, a da grad Zrenjanin košta samo materijal, a sve ovo ostalo je već predviđeno budžetom tj. putem plata zaposlenih u tim javnim preduzećima. Za to vlast očigledno nema odgovornost, ili nema viziju da to reši, nema hrabrost, i zato i jesmo u ovakvoj situaciji u kojoj se sada nalazimo. Mi smo nekada kritikovali gradsku vlast da ona funkcioniše neplanirajući, nego delujući nekad na aktuelnu situaciju pa smo često u žargonu govorili: „Izađu, vide rupu i zakrpe rupu“. Nažalost, nakon tri meseca više ne možemo da koristimo ni taj žargon iz razloga što se više ni to ne dešava, ni to se ne radi. Mi upozoravamo čelnike grada Zrenjanina da mora da se krene u rešavanje ovog problema jer posledice mogu da budu izuzetno ozbiljne. Posledice za one koji su učesnici u saobraćaju će biti izuzetno ozbiljne, a da ne govorimo o kvarovima koji mogu nastati zbog ovakvih kratera na putevima ne u Zrenjaninu, nego u „Kratergradu“. S druge strane, ako neko krene u tužbu protiv grada Zrenjanina onda ćemo ta sredstva koja smo planirali za održavanje, da bi rešili probleme u mnogim ulicama, potrošiti na plaćanje odštete građanima koji su oštećeni zbog toga što grad nije reagovao. Ovo je jasan pokazatelj, na ovom primeru vidite kako grad funkcioniše.
Postavlja se jasno pitanje, a to je kako vlast funkcioniše u drugim oblastima? Odgovor je: potpuno identično – krater u budžetu, krater na putu, krater svuda. To je rezultat rada sadašnje vlasti. Naravno, posledice se vuku delom i od ranije, ali definitivno nereagovanje u ovom trenutku je dovelo do ovog stanja. Nije bilo mnogo bolje ni u proteklom vremenskom periodu, ali postoji jedna stvar, zato što ne postoji odgovornost. Kako je moguće da na delu tzv. magistrale gde je vršeno presvalčenje asvalta, gde je postavnjen novi asfalt da danas imate rupe? To se nalazi na uglu ulice Cara Dušana i magistrale. Ko je bio nadzorni organ iz JP „Direkcija za igradnju i uređenje grada“ Zrenjanina koji je potvrđivao to što se tu radilo? Gde je odgovornost ljudi koji su potpisali to što se tu radilo? Taj problem, kada nema odgovornosti, dovodi do problema u ovom gradu, zato što niko ne odgovara za ono što se radi, za ono što je urađeno.
Kada bude postojala odgovornost, kada od gradonačelnika krene odgovornost na niže organe, kada se uvede ta obaveza da direktori javnih preduzeća odgovaraju za ono što se dešava u okviru njihove delatnosti, kada oni u njihovim javnim preduzećima koja su nadzorni organi odgovaraju za ono što je urađeno ili nije urađeno, tada će grad Zrenjanin moći da kaže da je krenuo napred. Nažalost, dok je ovakvo stanje, ne možemo očekivati boljitak, možemo samo da očekujemo da nas neko nazove „Kratergradom“, jer on jednostavno u ovom trenutku to i jeste. I danas može da se otvori kladionica, može da se otvori tombola u kojoj će ljudi da kažu i da se klade koliko rupa će biti sutra u njihovoj ulici, ali ono što jeste činjenica je da niko ne može da nabroji nijednu ulicu u ovom gradu koja nema rupa i nema kratera i to je tragedija ovog grada. Danas je to kao bingo da u vašoj ulici ne postoji rupa ili krater. Nažalost, bingo ne može niko da dobije jer binga nema.

Komentari

0 KOMENTARA

TVOJ KOMENTAR

VIDEO SNIMCI

TVITER

INSTAGRAM