Povodom žalbi Okružnom sudu

Stevo Dragišić: Dame i gospodo, kada smo vam pre deset saopštili da smo podneli žalbe Okružnom sudu u Beogradu za utvrđivanje prestanka mandata bivšim odbornicima i za potvrđivanje mandata novim odbornicima tada smo vam saopštili da tim žalbama želimo da postignemo dve stvari – ili da Sud ispravi štetne posledice svojih prethodnih presuda, ili da tim žalbama dokažemo da je Sud politički instrumentalizovan u celom ovom slučaju, pokušaju uvođenj a prinudne uprave u Opštinu Zemun. Desilo se ovo drugo, ovim žalbama smo dokazali da je Sud zaista politički bio instrumentalizovan. Kako? Pre svega, činjenica je da je Sud odlučio o tim žalbama tek nakon deset dana od njihovog podnošenja. Podsećam vas da je po Zakonu o lokalnim izborima rok za donošenje presude četrdeset osam sati. To je prekluzivni rok koji se ne može prekoračiti. On važi za podnosioca žalbe, za protivnu stranu u postupku i za Sud. Sud ne može ničim produžiti rok za rešavanje po podnetim žalbama. Sama činjenic a da je Sudu trebalo deset dana da donese presudu govori o tome da je Sud čekao politički stav. Jer ako stoje argumenti koje je sud naveo u obrazloženju presude, onda je tim argumentima Sud raspolagao i pre deset dana. Dakle, zbog tih istih argumenata, Sud je mogao da donese presudu i o roku koju mu zakon propisuje od četrdeset osam sati. Umesto toga, Sud je čekao politički stav o tome kako da presudi u ovom slučaju i trebalo mu je deset dana da donese presudu, bilo kakvu, u ovom slučaju, odbijajuću. Osim toga, druga činjenica koja dokazuje političku instrumentalizaciju Suda u celom ovom postupku je to što su pojedine medijske kuće sudsku presudu dobile pre strana u postupku. Tako da su strane u postupku o ishodu ovog spora saznale pre svega iz medija, a tek nakon toga dobile presudu kao strane u postupku. Dakle, Sud ne samo da je čekao politički stav o tome kakvu presudu da donese, već je i medijski učestvovao u kampanji kojom se dokazuje da postoje izmišljeni razlozi za uvođenje prinudne uprave u Opštini Zemun. Međutim, ove presude su pravno irelevantne. Pre svega što se tiče odborničkih mandata, odbornički mandati su potvrđeni. Skupština Oštine Zemun je na sednici drugog decembra, sledeći pravne stavove Okružnog suda u Beogradu koju je izneo u prethodnim presudama, dakle, ne ovim o kojima smo malopre govorili, nego o prethodnim presudama ponovo utvrdio prestanak mandata bivšim odbornicima i dodelio mandate novim odbornicima. Na tu odluku nisu se žalili bivši odbornici kao što su se žalili na prethodnu odluku od sedamnaestog novembra. Niko dakle nije uložio žalbu na odluku o prestanku mandata, niti na odluku o potvrđivanju mandata kao što su to učinili neki odbornici Demokratske stranke sedamnaestog novembra, i te odluke o utvrđivanju prestanka mandata bivšim odbornicima i o potvrđivanju mandata novim su, dakle, na snazi i niko ih nije osporio, niti je to sada moguće, jer je i za to istekao zakonski rok. To je dakle, što se tiče odborničkih mandata jedino pravno relevantno, da su ti odbornički mandati novom skupštinskom odlukom ponovo potvrđeni. Ono što je relevantno za uvođenje prinudne uprave, odnosno, za postojanje pravnog osnova za uvođenje prinudne uprave, jeste sledeća stvar. Da li je Skupština opštine Zemun u predviđenom roku usvojila Statut Skupštine opštine, a to je bio rok od trideset dana od usvajanja Statuta skupštine Grada, i da budem precizan, to je sedamnaesti novembar, i sledeća stvar – da li je u roku od četrdeset pet dana, koji je isticao drugog decembra, izvršila usklađivanje organizacija opštine sa novim Statutom. Skupština opštine Zemun je učinila i jedno i drugo u predviđenom roku. Sedamnaestog novembra je usvojila Statut koji nije osporen i koji je ostao na snazi, a drugog decembra je izvršila dalje usklađivanje koje je Statutom bilo predviđeno. Prema tome, ne postoje razlozi, ne postoji pravni osnov za uvođenje prinudne uprave u opštini Zemun. U javnosti, odnosno, u kampanji koja se vodila tim povodom je namerno stvorena zabuna da oduzimanje mandata i potvrđivanje mandata novim odbornicima ima veze sa uvođenjem prinudne uprave. Ne, to su dva odvojena pitanja. Posebno zbog toga što je ono što je najspornije bilo vezano za potpisivanje novih mandata, to je bila famozna sednica Opštinske izborne komisije koju je prekinuo Vladimir Novicki, to je ostalo na snazi i to upravo sudskom presudom. Okružni sud u Beogradu je doneo jednu presudu kojom je odbio zahtev podnosioca žalbe da se ponište uverenja o dodeli mandata novim odbornicima. Tako da su ta uverenja ostala na snazi, pravosnažnom sudskom presudom. I tih novih šest odbornika ima uverenje o dodeli mandata od sedamnaestog novembra. Dakle, još jednom ponavljam, pitanje mandata, dodele mandata je potpuno odvojeno pitanje od ispunjenosti uslova za uvođenje prinudne uprave. Ti uslovi ne postoje jer je Skupština opštine Zemun, u predviđenom roku, učinila ono što je bilo predviđeno Statutom Skupštine grada. Usvojila Statut koji je na snazi i izvršila usklađivanje sopstvene organizacije sa novim Statutom. Možda će se ova akcija na uvođenju prinudne uprave i nastaviti, jer ipak, dogovor je postignut na nivou dve stranke, Demokratske stranke i onih koji sebe nazivaju naprednjacima. Demokratska stranka je obećala da će uvesti prinudnu upravu tako da bi što bliže sebi držala novoformiranu stranku koja je otela poslaničke mandate Srpskoj radikalnoj stranci u Narodnoj skupštini. Taj dogovor možda će oni pokušati da sprovedu, jer ipak, oni računaju na naprednjake u sledećoj godini. Ozbiljno se razmatra mogućnost podrške manjinskoj vladi od strane naprednjaka, a u svakom slučaju, nova koalicija posle nekih novih republičkih izbora koji će najverovatnije biti sledeće godine jer već svi o tome pričaju. Dakle, ta nova koalicija, koja je uslovno dogovorena između te dve političke partije, mora da dobije svoju početnu potvrdu na primeru Opštine Zemun. I Demokratska stranka svom dragocenom partneru koji je može izvući iz ambisa propasti na sledećim izborima takav ustupak je rešena da da. Da li će oni sada taj ustupak učiniti kršeći Zakon, instrumentalizujući Sud, otvoreno prenebregavajući činjenično stanje, to ćemo tek videti. Ali, od toga da li će Demokratska stranka, kršeći sve ovo, učiniti taj ustupak ''naprednjacima'' zavisi i njihovo buduće ponašanje prema svima koji su im na suprotnoj strani. Jer kada jednom reše da krše zakone da bi postigli neki politički cilj, i to otvoreno, na ovakav način kakav rade na primeru Opštine Zemun, šta su tek onda spremni da urade da bi opstali na vlasti? Ovo je uvod u jedno veoma opasno poglavlje na političkoj sceni Srbije, i ukoliko se desi da Demokratska stranka to zaista učini sa Opštinom Zemun, onda je moguće očekivati sve. I od njih, a posebno od njihovih novih koalicionih partnera, Srpske napredne stranke. Izvolite, ako imate pitanja.

Novinar: Kako komentarišete ovu odluku da se ne žale na odluku Suda?

Stevo Dragišić: Pa, ja tu njihovu odluku uopšte ne želim da komentarišem. Zašto se oni nisu žalili to zaista nama nije važno. Možda su shvatili da ovog puta žalba ne bi imala uspeha. Možda su neki drugi razlozi u pitanju. Izvolite. Ako nemate pitanja, hvala.

Komentari

0 KOMENTARA

TVOJ KOMENTAR

VIDEO SNIMCI

TVITER

INSTAGRAM