Nemanja Šarović: Dame i gospodo novinari, Srpska radikalna stranka još jedanput upozorava Demokratsku stranku i njene satelite da odustanu od otimanja legalne i legitimno izabrane opštinske vlasti u Zemunu i podsećamo javnost da je aktuelni režim u toj otimačini prekršio i Zakon o lokalnoj samoupravi, Zakon o glavnom gradu, Statut grada Beograda, Poslovnik i sve moguće propise koji ovu materiju regulišu.
Mi obaveštavamo javnost da je Ministarstvo finansija, Uprava za trezor, od jutros blokirala budžet opštine Zemun a da će posledice tog akta trpeti, pre svega, zaposleni u opštini koji zbog toga neće moći da prime platu, a potom i građani opštine Zemun jer je očigledno ova akcija aktuelnog režima usmerena na to da se blokira rad opštinskih službi koje su prethodnih dana, meseci i godina, otkako Srpska radikalna stranka vrši vlast u Zemunu, funkcionisale besprekorno.
Režim je opravdavao otimanje vlasti u Zemunu upravo brigom za građane i željom da zaštiti i zaposlene i građane i da omogući funkcionisanje. I vama je jasno danas da ukoliko neko bude onemogućio rad službi u opštini Zemun da će to biti režim. Ja ću vas još jedanput potsetiti na neke činjenice i članove zakona koji su prekršeni u prethodnom periodu jer kada mi iz Srpske radikalne stranke govorimo o Zemunu i o situaciji u Zemunu, mi govorimo pre svega kroz članove zakona, kroz pravo, i jednostavno ne želimo da se uplićemo u političku demagogiju i one fraze kojima se služe čelnici režima pokušavajući da opravdaju svoje protivzakonito postupanje.
Pre svega, podsetiću vas na to da Gradska skupština jednostavno nije nadležna da donese odluku o raspuštanju Skupštine gradske opštine Zemun jer član 66 Zakona o lokalnoj samoupravi jasno kaže da se odredbe tog zakona koje se odnose na skupštine opština odnose i na skupštine gradskih opština a član 86 kaže da odluku o raspuštanju skupštine jedinice lokalne samouprave donosi Vlada Republike Srbije na predlog nadležnog ministarstva. Čak je i ministar za državnu upravu i lokalnu samoupravu Milan Marković, na sednici skupštinskog odbora za lokalnu samoupravu, rekao da ne može jedna skupština raspuštati drugu i da ne može jedna jedinica lokalne samouprave odlučivati o raspuštanju druge.
Mi smo uputili, odnosno opština Zemun je uputila Ustavnom sudu, još 26. novembra, zahtev za ocenu ustavnosti člana 94 Statuta grada Beograda kojim je predviđeno da Skupština grada može raspustiti skupštinu neke gradske opštine. Takvo ovlašćenje mora biti propisano zakonom. Zakon o lokalnoj samoupravi ne propisuje Skupštini grada ovlašćenje da raspusti skuštinu gradske opštine. Zakon o glavnom gradu kojim je regulisan položaj Beograda takođe ne daje nadležnost gradskoj skupštini da raspušta skupštine gradskih opština. I sam Statut, odnosno njegove odredbe koje regulišu nadležnost skupštine grada, nadležnost gradskog veća, ne daju nadležnost i mogućnost za raspuštanje skupštine gradske opštine Skupštini grada. To se pojavljuje, to je nekakva divlja odredba koja je očigledno suprotna Ustavu, zakonu i Statutu grada i koja se pojavljuje u članu 94.
Mi smo nakon ovog zahteva Ustavnom sudu od 26. novembra, već je prošlo više meseci, uputili nekoliko urgencija, poslednja je poslata juče. Mi smo istovremeno tražili i uvođenje privremene mere i obustave ovog akta Skupštine grada do konačne odluke Ustavnog suda i mi ćemo vam podeliti na kraju konferencije za štampu da imate po primerak i tog zahteva opštine Zemun.
Ja sam u ime odborničke grupe Srpske radikalne stranke uputio zahtev Vladi Republike Srbije da, na osnovu člana 81 Zakona o lokalnoj samoupravi, obustavi, donese rešenje o obustavi izvršenja odluke o raspuštanju gradske opštine Zemun i formiranju privremenog organa Gradske opštine Zemun. I očekujemo da u skladu sa istim članom Vlada Rebulike Srbije obustavi izvršenje ovog akta i pokrene postupak pred Ustavnim sudom za ocenu ustavnosti tog opšteg akta. Uputili smo drugi zahtev Ministarstvu za državnu upravu i lokalnu samoupravu kojim je traženo da se izvrši, u skladu sa članom 78, nadzor nad zakonitošću i donetim aktima Skupštine grada i da se u skladu sa članom 83 ukaže Skupštini grada da je doneti akt protivzakonit i da se navedu mere koje Skupština grada mora preduzeti kao bi stanje vratila na redovno pre donošenja ove protivzakonite odluke.
Obaveštavamo javnost i to da je prošlo 14 dana otkako je Odbornička grupa Srpske radikalne stranke prvi put zatražila da nam se dostavi stenogram sa ove 9. sednice Skupštine grada. To je bilo nakon onih prvih teških povreda, nakon isključivanja, odnosno udaljavanja dva odbornika Srpske radikalne stranke sa sednice i nakon što je, suprotno Poslovniku, otvorena rasprava o tački dnevnog reda na kojoj je trebalo da se raspravlja o uvođenju privremenih mera u Zemunu. Mi smo nakon toga u više navrata, u pisanoj formi i usmeno, dakle telefonom, pozivali predsednika Skupštine grada, sekretara Skupštine grada koji je dužan, u skladu sa Poslovnikom, da nam dostavi i audio i video zapis i stenografske beleške, oni već dve nedelje odbijaju da to učine. Pitamo se zašto ponovo krše Poslovnik i Statut i šta je to što gradska vlast krije, zašto se boji istine. Mi ćemo vam pokazati na kraju konferencije za štampu na koji način je Antić, predsednik Skupštine grada, udaljio mene sa sednice i videćete iz tog snimka da apsolutno ni jedan jedini potez nisam napravio koji bi opravdao moje udaljenje sa sednice.
Podsećamo vas i na to da je izvršeno objedinjavanje rasprave 5 tačaka dnevnoga reda, 7,8,9,10 i 11, i Srpska radikalna stranka je tražila da se poništi tih 5 tačaka, odnosno odluke donete pod tih 5 tačaka jer je takvom odlukom su povređeni članovi 78, 79, 80 i 86 Poslovnika. Poslovnik o radu i Statut grada Beograda propisuju izričito, imperativno, da se posle usvajanja dnevnoga reda prelazi na raspravu o pojedinim tačkama dnevnoga reda i, da Skupština o svakom predlogu koji stavlja na dnevni red odlučuje posle rasprave. Ukoliko nije bilo rasprave, a nije bilo rasprave, onda ne može biti doneta ni odluka. Mi smo tražili od Ministarstva za državnu upravu i lokalnu samoupravu da poništi ovih 5 tačaka. Podsećamo vas i na činjenicu da je povlačenje 11 tačaka sa dnevnog reda izvršeno suprotno članovima 56 i 57 Statuta i članu 103 Poslovnika o radu Skupštine grada. Vi znate i mi smo dokazali da je gradonačelnik Beograda Dragan Đilas uhvaćen u laži, zajedno sa kompletnim Većem, u laži da su održali sednicu Gradskog veća. Mi smo još pre 10 dana zatražili da zbog te laži i obmanjivanja odbornika u Skupštini grada i građana Beograda Dragan Đilas i građani Gradskog veća podnesu ostavke. Oni su tom laži pokušali, odnosno da se iz te laži d izvuku lažući ponovo tako što su rekli da su održali telefonsku sednicu Gradskog veća a telefonska sednica Gradskog veća, nije odžana i telefonska sednica Gradskog veća ne postoji jer Statut Grada Beograda izričito propisuje da sednica gradskog veća, to je član 56., kaže Gradsko veće može da odlučuje ako na sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova. Izričito je određeno prisustvo i ne može jer jednostavno i Zakon o lokalnoj samoupravi, i zakon o glavnom gradu i Statut grada zabranjuju održavanje telefonskih sednica. To što su oni gledali možda previše televiziju, pa videli da Vlada održava telefonske sednice i, jednostavno, ne znači da i Gradsko veće može održavati telefonske sednice.
I na kraju, podsetiću vas na očigledan dokaz potpune nesposobnosti gradske vlasti, a to je činjenica da Gradsko veće ni nakon 200 dana od svog izbora nije donelo poslovnik o radu. Postavlja se pitanje da li je možda opozicija, da li su odbornici Srpske radikalne stranke krivi i za to. Ja sam siguran da nisu, već je kriva činjenica da gradonačelnik Beograda više vremena provodi u Melburnu i Kanu, prethodnih dana je bio na putu u Kanu, nego što provodi baveći se poslovima za koje je izabran da ih obavlja.
Prikazaćemo vam, i pre nego što to kažem, dakle, moram podsetiti da Poslovnik o radu Veća mora biti donet u skladu sa članom 57. To je morao biti prvi akt koji donosi Veće, i da je time što Gradsko veće radi bez Poslovnika, da su dovedene u pitanje sve odluke koje je do sada donelo Veće jer je Poslovnik morao propisati način rada i odlučivanja i doveden je u pitanje izbor direktora svih javnih preduzeća u Beogradu jer je član 57 izričit i kaže da se uslovi i način izbora direktora javnih preduzeća propisuju Poslovnikom o radu Gradskog veća.
Sada ćemo prikazati snimak gde vidite da je odbornik Srpske radikalne stranke, gospodin Dejan Milanković, kome je izrečena opomena, bio za skupštinskom govornicom, da je u sali vladala apsolutna tišina, da sam se ja nalazio kod klupa gde sede odbornici Srpske radikalne stranke i da ni na koji način nisam ugrožavao moralni ili fizički integritet predsednika Skupštine.
Možete videti gde se ja nalazim, da apsolutno nikome ne pretim. Pusti ovaj treći deo gde se vidi da je apsolutna tišina u sali do trenutka izricanja mere. Jasno je da je mera udaljenja bila potpuno neopravdana. Vi ste videli da je to izazvalo opšte iznenađenje odbornika u sali, da se Antiću gubio pogled u daljini, da je razmišljao ko zna o čemu i da je samo sproveo ono što je bila volja režima, a to je moje udaljenje sa sednice, jer su računali da će mojim udaljenjem nešto postići i da Odbornička grupa Srpske radikalne stranke više neće biti u mogućnosti da zastupa interese građana.
Ja sam vam i tada rekao da se u nastupu Odborničke grupe Srpske radikalne stranke apsolutno ništa neće promeniti, da mi imamo 40 odbornika koji su veoma sposobni i veoma pametni, i videli ste da je režim nakon dva dana pribegao još većem incidentu. Da su, iako je u tom trenutku bilo šestoro prijavljenih za reč, da je jednostavno gospodin Alimpić zaključio raspravu. Ja ću vam podeliti, nakon konferencije za štampu, izvod sa stenogramskih beleški sa 9. sednice Skupštine grada Beograda, ali samo za taj deo koji se odnosi na zaključenje rasprave, i ovo je dokaz da raspolaže gradska vlast tim stenogramom. Ovo je deo stenograma koji je dat šefovima odborničkih grupa na sednici koja je održana 5. marta. Do danas je prošlo sedam dana, oni odbijaju da dostave čitav zapisnik, ali se iz zapisnika vidi da Zoran Alimpić pita Životu Jocića da li je odustao od rasprave po dnevnom redu, na šta nema pravo, on je morao u skladu sa Poslovnikom, da kaže: „Ja dajem reč Životi Jociću po dnevnom redu“, a zatim je morao dati reč Bojani Vidović, Zoranu Ognjanoviću, Nenadu Vukićeviću, Draganu Tomiću, Filipu Vukajloviću, koji su do tog trenutka bili prijavljeni. Daću vam i fotokopiju spiska, ručno napisanog spiska, dakle, ovo je napisao Aleksandar Antić od 27. februara do 3. marta, to su, dakle, neki su se odbornici još 27. februara prijavili za raspravu po dnevnom redu, i ovo je spisak koji je on takođe dostavio šefovima odborničkih grupa na sastanku održanom 5. marta. Niko nije sporio da je bilo šestoro prijavljenih za raspravu po dnevnom redu. I jasno je da je gradska vlast i aktuelni režim najbrutalnije moguće, da bi ostvarila svoj politički cilj, pogazila više zakona, Statut grada Beograda i Poslovnik o radu Skupštine grada. Izvolite, ako imate nekih pitanja, spremni smo da odgovorimo.
Novinar: Da li imate neke kontakte sa gradskom vladom oko prevazilaženja trenutne situacije u Opštini Zemun?
Nemanja Šarović: Pa, ja zaista ne znam na koji bismo način prevazišli tu situaciju...
Novinar: Da li ima nekih razgovora, nešto?
Nemanja Šarović: Ne, apsolutno nikakvih kontakata, apsolutno nikakvih razgovora,. Ja sam siguran da ova kriza i ovo stanje može jedino biti rešeno tako što će nadležni državni organi reagovati, pre svega Ustavni sud, potom Vlada Republike Srbije i Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu. Jednostavno ne vidim bilo kakav drugi način. Nama su građani Opštine Zemun ukazali ogromno poverenje, to poverenje se povećava iz godine u godinu, i građani Zemuna su se 11. maja 2008. godine jasno izjasnili da žele da Srpska radikalna stranka bude stranka koja će voditi Opštinu Zemun do maja 2012. godine. Mandat Skupštine opštine Zemun traje četiri godine, i to što Demokratska stranka i njeni sateliti imaju političku želju da nam vlast otmu suprotno jasno izraženoj volji građana, za nas nema apsolutno nikakav značaj.
Novinar: Rekli ste da očekujete da će Ustavni sud reagovati. Međutim, već od 26. novembra nije reagovao, već je davno zahtevao zastareo. Dolazimo u jednu situaciju da Ustavni sud neće najverovatnije reagovati, treba valjda po nekom redosledu da rešava te žalbe, šta će se u tom slučaju dešavati?
Nemanja Šarović: Ustavni sud nikada nije rešavao žalbe po redosledu, to je jasno. Ja ću vas podsetiti na Zakon o pomoći porodicama optuženih u Haškom tribunalu, kada je Ustavni sud preko noći doneo privremenu meru kojom je obustavio primenu tog zakona, iako Ustavni sud na to nije ovlašćen. Oni mogu pojedinačni akt obustaviti, ali nisu mogli privremenom merom obustaviti primenu zakona. Ustavni sud radi ono što mu naloži aktuelni režim u Republici. I ja ću vam za jednu od narednih konferencija za štampu doneti odgovor Minstarstva pravde Republike Srbije na zahtev Srpske radikalne stranke, na moj zahtev, da se pokrene postupak za razrešenje šestoro sudija Okružnog suda u Beogradu, u kom odgovoru Ministarstvo i ministar, gospođa Malović, tvrde, verovali ili ne, kako oni nisu ovlašćeni da pokrenu postupak za razrešenje sudija, iako su u skladu sa Zakononom o sudijama jedan od četiri ovlašćena pokretača tog postupka. A pre nekoliko dana, vi ste videli da je gospođa Malović, kada je Vrhovni sud doneo neke presude koje se njoj lično možda nisu svidele, istoga trenutka pokrenula postupak za razrešenje sudija Vrhovnog suda. Prema tome, jasno vam je da su sudovi rade apsolutno pod uticajem vladajućeg režima i da se režim ne libi da komentariše sudske odluke onda kada mu se ne sviđaju.
Mi imamo pravo da sačekamo odluku Ustavnog suda, i mi ćemo odluku Ustavnog suda sačekati. Dakle, jednostavno nema mogućnosti na bilo koji drugi način, vi znate da se mi borimo isključivo zakonskim sredstvima, da se borimo pravnim putem, da se borimo demokratski, gandijevskim metodama, ali nećemo dozvoliti da nam otimaju na takav način, jer bi to zaista značilo rušenje poverenja koje građani Srbije i građani Zemuna imaju u Srpsku radikalnu stranku. Za nas niko nije glasao i birao da bi nas oterali žuti kada im se to prohte, nego su nas izabrali da četiri godine vršimo vlast u Zemunu. I mi ćemo tu vlast, na zadovoljstvo građana, vršiti, i siguran sam da će poverenje građana 2012. godine biti još veće i da ćemo, za razliku od ovih 28 od 56 mandata, dakle polovine mandata, sledeći put od građana opštine Zemun imati toliko poverenja, da ćemo uzeti preko 30 mandata.
Novinar: Da li imate odgovor ukoliko oni angažuju policiju za uvođenje privremenih mera u Opštinu Zemun?
Nemanja Šarović: Pa, vi verovatno smatrate da zbog činjenice da je već angažovana policija u Skupštini grada, da gospodin Antić kao predsednik Skupštine, a ja sam vam pokazao onaj dopis, možemo i to da vam fotokopiramo, da je traženo da policija postupa u skladu sa naredbama predsednika Skupštine grada i zamenika predsednika Skupštine grada. Policijom, u skladu sa Ustavom i zakonom, ne komanduju ni predsednik Skupštine grada ni zamenik predsednika Skupštine grada, nemaju apsolutno nikakvu nadležnost. Policijom ne može komandovati niko osim Ustavom i zakonom određenih organa. Da bi policija reagovala u Opštini Zemun, ona mora imati izvršnu ispravu, izvršnu ispravu izdatu od strane suda u zakonom propisanom postupku. Sve drugo bi bilo brutalno kršenje Ustava i zakona, i ja sam siguran da takva ludorija nikome neće pasti na pamet. Mi zaista očekujemo da će biti dovoljno političke mudrosti da konačno režim počne da poštuje zakone koje je doneo, jer mi, kao što smo do sada jasno pokazali, nećemo pristati na otimačinu. To apsolutno ne dolazi u obzir. Borićemo se svim demokratskim, legitimnim sredstvima, ali ćemo se boriti do kraja, u to budite ubeđeni.
Novinar: A u vezi sa platom, pomenuli ste da je obustavljena isplata plata, ovaj drugi deo bi trebalo da bude isplaćen 15-og, to je za neki dan, šta kažu...?
Nemanja Šarović: Mi smo zatražili, odnosno, Slavko Jerković, predsednik Opštine Zemun, je zatražio od Uprave trezora da nam dostave taj nalog režima kojim su oni od njih zatražili da se obustavi prenos sredstava sa budžeta opštine Zemun. Ali, to vam pokazuje samo nemoć režima. To pokazuje njihove prave namere. To pokazuje da njih ne zanimaju ni zaposleni u Opštini Zemun, niti ih zanimaju građani opštine Zemun. Mi smo obezbedili do sada da sve službe u Opštini Zemun funkcionišu savršeno. One će i danas funkcionisati, i narednih dana, ja sam u to uveren, ali se nadam da će pritisak javnosti naterati režim da povuče ovako nerazumnu odluku. Ne može se politička samovolja Dragana Đilasa, Antića, Čede Jovanovića i svih ostalih koji su učestvovali u donošenju ovakve odluke, lomiti preko leđa zaposlenih u Opštini Zemun i građana opštine Zemun.
Novinar: A šta će biti rešenje ako se to dogodi?
Nemanja Šarović: Rešenje je donošenje odluke Ustavnog suda. Ja mislim da je to zaista najbolje rešenje, da je to jedino rešenje.
Novinar: Da, a šta ako se čeka malo duže, a nema plata?
Nemanja Šarović: Čekaće se onoliko koliko to režim bude želeo. Njihova namera očigledno jeste da se izazove nemir, da se izazove neposredna šteta, da zaposleni u Opštini Zemun nemaju od čega da žive. Vi znate da je situacija u državi veoma teška, da su ti ljudi prinuđeni da žive od plate do plate, od 1. do 15. i od 15. do 1,, i oni upravo na to i računaju, ali mi smo tu da žigošemo takvo ponašanje, i da dokažemo da se ne može govoriti o demokratiji, da se ne može govoriti o poštovanju izborne volje građana i o poštovanju zakona ukoliko se na taj način neko obračunava sa legalno i legitimno izabranom vlašću Skupštine opštine Zemun.
Novinar: A ako odluka Ustavnog suda ne bude onakva kakvu vi očekujete?
Nemanja Šarović: Ja sam diplomirani pravnik, radio sam u sudu, imam poprilično iskustva, i ja bih voleo da vidim koji bi se sudija potpisao ispod takve odluke. Jednostavno, nemoguće je da u skladu sa zakonom i Ustavom, odluka bude suprotna onome što očekuje Srpska radikalna stranka. Mi da nismo sigurni da je to tako, da nismo sigurni da smo u pravu, pa zar ne mislite da bismo popustili pred ovim pritiscima? Zar ne mislite da smo u pravu i da ne postoji ustavni i zakonski osnov za naš zahtev? Da odluka Ustavnog suda ne bi bila doneta posle dva ili tri dana? Nego je problem verovatno što niko od sudija Ustavnog suda ne može da stavi svoje ime i svoj potpis ispod onoga što režim od njih zahteva. Dakle, više članova Zakona o lokalnoj sampoupravi jasno govori o tome, i evo, ja ću vas podsetiti, član 86 kaže da odluku o raspuštanju Skupštine opštine donosi Vlada. Član 66 kaže da se odredbe Zakona o lokalnoj samoupravi koje se odnose na skupštine opština, odnose i na skupštine gradskih opština. Član 11 kaže da je najviši organ jedinice lokalne samouprave statut. I oni jednostavno ne mogu u skladu sa važećim Ustavom i zakonom, uraditi bilo šta od ovoga što su uradili. Skupština grada je mogla, u skladu sa članom 91 Statuta grada, ukoliko smatra da Statut opštine Zemun ili bilo koji drugi opšti akt nije u saglasnoti sa zakonom, Ustavom ili Statutom grada, da pokrene pred Ustavnim sudom postupak za ocenu zakonitosti. Ne može Gradsko veće ocenjivati zakonitosti. Član 167 Ustava Republike Srbije ovlašćuje samo jedan organ u državi da ceni ustavnost i zakonitost, to je Ustavni sud. Jedino je Ustavni sud ovlašćen da ceni ustavnost i zakonitost. Ne može to činiti Dragan Đilas, ne može to činiti Gradsko veće, ne može to činiti Skupština grada. U demokratskim državama, kakva Srbija očigledno nije, jer je spolja gledano kolonija, iznutra gledano diktatura, postoji sistem podele vlasti na izvršnu, zakonodavnu i sudsku. Skupštinu može raspustiti Vlada, dakle postoji odnos između organa zakonodavne, izvršne i sudske vlasti, ali ne može Skupština grada raspuštati skupštinu gradske opštine. U ustavnopravnom poretku kakav postoji u Srbiji jednostavno ne može.
Novinar: Da li je bilo nekih razgovora ili ste čuli možda kada će biti sledeći pokušaj primopredaje vlasti?
Nemanja Šarović: Primopredaja nije uspela i primopredaja neće uspeti dok god ne bude doneta odluka Ustavnog suda. Mi nemamo nameru da se odreknemo poverenja koje su nam građani ukazali na izborima.
Novinar: Ja vas samo pitam da li možda znate kada će ponovo pokušati da dođu.
Nemanja Šarović: Ne, zaista, niti nas to preterano zanima. Dakle, svejedno je da li će to pokušati za dva meseca, za dve i po godine, 10. maja 2012. godine, apsolutno je svejedno. Dakle, mi računamo da će konačno početi institucije države da funkcionišu.
Na kraju ćemo vam podeliti ove stenograme, podelićemo vam spisak prijavljenih govornika i podelićemo vam zahtev Ustavnom sudu da se donese privremena mera da bi se sprečilo nastajanje štetnih posledica za građane opštine Zemun. Hvala vam.
0 KOMENTARA
TVOJ KOMENTAR