Konferencija za novinare, 16. septembar 2021. godine

Vjerica Radeta: Dame i gospodo novinari, Srpska radikalna stranka već nekoliko godina skreće pažnju javnosti na veliki problem koji postoji u našem obrazovnom sistemu, a odnosi se na štampanje školskih udžbenika. Mi smo o tome govorili još u narodnoj skupštini i uspeli smo tada da dobijemo obećanje ministra Šarčevića. Čak smo tražili njegovu smenu zbog propusta u tom delu njegove nadležnosti i dobili smo njegovo obećanje da će se politika štampanja udžbenika menjati i da će se udžbenici konačno štampati u državnom Zavodu za izdavanje udžbenika. Takvo obećanje pre više meseci dao je čak i predsednik republike Aleksandar Vučić. Međutim, ništa se nije promenilo. Mi smo ušli u novu školsku godinu sa starim problemima i to sa još, rekla bih, ozbiljnijim problemima od onih koje smo imali u prethodnim školskim godinama.

Podsetiću na nekoliko ključnih stvari i nekoliko zaista ozbiljnih problema i lekcija koje naša deca u osnovnoj školi sada uče, što je apsolutno u suprotnosti sa srpskim nacionalnim interesima.

Nevladine organizacije su u Srbiji organizovale za nastavnike Istorije nekakve kurseve, gde su koristili Arhivu Haškog tribunala, s namerom da od toga naprave nastavni materijal i da zapravo u udžbenicima Istorije naša deca uče istoriju po meri Haškog tribunala. Mi smo, kada je to bilo aktuelno, upozorili javnost na to. Međutim, nije bilo nikakve reakcije i mi sada tražimo ono što je trebalo odmah da se uradi, kada smo se mi oglasili u javnosti. Mi sada, dakle, tražimo da Ministarstvo prosvete utvrdi koji su to nastavnici Istorije koji su učestvovali na tim kursevima, koji su direktori to odobrili, ako su odobrili, i kakve će posledice imati i ti nastavnici Istorije i ti direktori koji su dozvolili da im neke nevladine organizacije pripremaju nastavni materijal za udžbenike Istorije po meri Haškog tribunala. To je nešto što je jednostavno nedopustivo i što ne može i ne sme da prođe bez posledica.

Skretali smo pažnju i na činjenicu da zapravo ministarstvo potpuno nipodaštava diplome koje se stiču na našim fakultetima. Govorili smo o diplomiranim defektolozima, kojih je na stotine, možda čak i hiljade, zaposleno po kafićima, po buticima i tako dalje, a ministarstvo je napravilo nekakav dogovor sa Svetskom bankom da mi za neki kredit, koji ćemo naravno morati da vraćamo, osposobljavamo na nekom kratkom kursu od četiri-pet dana 12.000 vaspitača – ministar Ružić je rekao da je to jedan od prioriteta Vlade Republike Srbije – koje će oni uključiti u inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje.

Udžbenici Istorije su nam skoro bez lekcija o stradanju našeg naroda. Nema istine o Srebrenici, nema istine o Jasenovcu. Zaista ne možemo i ne smemo dozvoliti da nam istoriju kroji neko drugi i da naša deca ne uče pravo stanje i da im ne ostaju u svesti i u pameti prave činjenice o tim ključnim događajima iz srpske istorije. Naravno, mi smo o tome, takođe, ranije govorili. Želim da naglasim da taj sunovrat našeg obrazovanja nije krenuo sa ovom vladom, ni sa prethodnom vladom, da je sve to krenulo još sa, po zlu čuvenim, ministrom Gašom Kneževićem, koji je javno govorio da se zalaže i da se tadašnja Đinđićeva vlada zalaže za denacifikaciju obrazovnog sistema. Nažalost, umesto da se to što je Gašo počeo da radi u korenu saseče i da se krene nekim novim, normalnim putem, nastavilo se na isti način.

Svi valjda znaju danas u Srbiji da o strašnim ustaškim zločinima u Jasenovcu u udžbenicima Istorije postoje svega dve-tri rečenice, bez ikakvog objašnjenja, bez pravih činjenica, bez brojeva ubijenih Srba, umorenih u Jasenovcu. U Hrvatskoj se čak piše da Jasenovac zapravo nije bio nikakav logor, već neki radni logor, maltene mesto za odmor, zabavište za decu i tako dalje. Mi dolazimo u situaciju da će tako nešto da ostane u glavama naše dece, umesto da ih učimo ono što je prava istina. Svetla tačka je da se pojavio film „Dara iz Jasenovca”. Taj film je dosta, nadam se, pozitivno uticao i na najmlađe generacije. Takođe je dobra stvar činjenica da nastavnici Istorije predaju mnogo više od onoga što piše u udžbenicima, ali to nije rešenje. Mi ukazujemo na problem. Nije rešenje da nastavnik na svoju ruku predaje više od onog što ima u udžbeniku, nego je rešenje da konačno imamo udžbenike onakve kakvi trebaju našoj deci i kakvi trebaju našim budućim generacijama. Sada o ovome govorimo zato što je počela školska godina i što ministar nije ispunio ono što je predsednik republike javno obećao narodu u Srbiji.

Takođe, udžbenik Istorije za sedmi razred recimo janjičare predstavlja kao pozitivan deo naše istorije i za njih je danak u krvi nešto što je omogućavalo dečacima da napreduju, kako tamo piše. Kaže – „Mnogi su postali članovi važne i uticajne elite”. Skandal do skandala.

U udžbeniku „Logosa” za četvrti razred, radi se o udžbeniku Prirode i društva – o ovom dosad nismo govorili, ovo je nešto najnovije što se pojavilo – nalazi se mapa srednjovekovne Raške. Na toj mapi s jedne strane granica sa Bugarskom, a s druge strane sa Hrvatskom i Vizantijom. Dakle, van pameti i van istorijskih činjenica. Ali, nažalost naša deca u četvrtom razredu osnovne škole će to da uče, jer im tako piše u udžbeniku Prirode i društva.

Takođe nešto o čemu ranije nismo govorili, jer se i to pojavilo kao nešto novo, u udžbeniku Biologije za osmi razred deca će učiti o međupolnim osobama, između ostalog i to da rod i pol ne moraju nužno da se poklapaju kod svake osobe. Tako piše u tom udžbeniku. Pobunili su se roditelji. To je zaista bio veliki skandal. Tražili su mišljenje Zavoda za unapređenje obrazovanja nadležnog za odobravanje udžbenika i, verovali ili ne, oni su rekli da u tom tekstu, u ovoj rečenici koju sam citirala, ne vide ništa sporno, da ničeg nema spornog u lekciji o polnom identitetu, i da je, kažu, najbitnije da deca razvijaju toleranciju. Dakle, kao što vidite i čujete, sve skandal do skandala. Javnost se zgražava, roditelji se bune, ali se to medijski ne eksploatiše. To jednostavno mi kažemo, niko ne zabeleži, eventualno negde neka crtica u pola rečenice se pojavi i dešava se to što se dešava.

Suštinski problem koji traje više godina, iz vremena onog prethodnog ministra, zbog čega smo mi tada tražili njegovu smenu, jeste da se naši udžbenici, našoj deci u Srbiji, štampaju u Hrvatskoj, izdaju se u Hrvatskoj. Udžbenike nam izdaje jedan od najbližih Tuđmanovih prijatelja i finansijera Ante Žužul. On kontroliše preko 40 posto proizvodnje i distribucije knjiga za osnovce u Srbiji. Tu je, dakle, i „Novi logos”, koji takođe drži hrvatski biznismen Danijel Žderić, i „Klet” čiji je vlasnik slovenački biznismen Roko Kvaternik. Ova trojica i njihove firme u Srbiji zarade 36 miliona evra godišnje. Naravno, ne plaćaju porez u Srbiji, a svi zajedno su deo nemačko-slovenačke grupacije izdavača.

Dakle, u materijalnom smislu se pravi velika šteta Srbiji, a mnogo više od toga se pravi velika šteta što će naše generacije dece, budući akademski građani, budući ljudi na ko zna kojim funkcijama u državi, rasti i učiti pogrešne činjenice o sopstvenom narodu i o sopstvenoj istoriji. Sve ove aktivnosti koje se na nivou države dešavaju, koje mi ocenjujemo kao pozitivne od jučerašnjeg dana koji je lepo obeležen raznim događajima, obeležavanje ustaškog zločina „Oluje” i tako dalje, sve to ide u drugi plan, kada vi imate decu koja imaju udžbenik i koja moraju za ocenu da nauče ono što im piše u udžbeniku, a udžbenike im, dakle, pišu ustaški  aktivista Žužul, koji je i danas finansijer HDZ-a.

Ovakav odnos prema obrazovanju srpskih učenika je, što se tiče nas iz Srpske radikalne stranke, apsolutno neprihvatljiv. To je pravi skandal za koji, nažalost, niko ne odgovara. Mi mislimo da najmanje što bi moglo da se uradi jeste da vlada razreši sadašnjeg ministra. I on je davao nekakve izjave da će se vratiti Zavod za izdavanje udžbenika. To je govorio i ranije ministar Šarčević. Samo od momenta kad smo mi, srpski radikali, to pokrenuli, već je četvrta generacija učenika koji uče po tom nakaradnom programu, po tom antisrpskom programu, po toj pogrešnoj istoriji, pogrešnim činjenicama. To jednostavno više ne sme da se toleriše.

Kao što vidite, nema ništa ni od Vučićevog obećanja. On je javno obećao, odmah po završetku ove prethodne školske godine, i zaista smo verovali da će valjda ministri i ministarstvo i svi nadležni bar njega da poslušaju i da do početka školske godine to promene, ali kao što vidite nije se desilo. Mi jednostavno želimo da još jedanput upozorimo javnost, da skrenemo pažnju i da, na kraju krajeva, pozovemo i nastavnike ovih predmeta da se ponašaju kao što se ponašaju uglavnom nastavnici Istorije koji predaju pravu istorije, da se tako ponašaju i ostali nastavnici, da i oni malo zanemare ove nakaradne stvari iz udžbenika i da deci prenesu ono što zaista treba da nauče.

Mi smo imali toliko. Ako imate pitanje, izvolite.

Novinar „Srbin info” Gradimir Potić: Pomenuli ste na početku da ste tražili ranije ostavku ministra Šarčevića i da tražite, ako sam dobro razumeo, odgovornost direktora i nastavnika koji su išli na te seminare. S obzirom da sam radio u školi, pa znam čak i lično, nema nastavnika i direktora koji će tako nešto uraditi, a da nemaju odobrenje ministarstva. Da li tražite ostavku sadašnjeg ministra prosvete?

Vjerica Radeta: Nigde se nije pojavio podatak, zato sam i rekla da tražimo da se utvrdi, ko je učestvovao u toj organizaciji, osim tih nevladinih organizacija koje su to organizovale i činjenice da su tamo učestvovali i to slušali neki nastavnici Istorije. Dakle, neodređeno je bilo. Mi tražimo da se utvrdi koji su to nastavnici, da li su išli na svoju ruku, da li su ih slali direktori, pa tek kad se to utvrdi, onda možemo govoriti. Slažem se s vama da je prilično logično da iza ovoga ipak stoji ministarstvo ili bar neki deo ministarstva, ali pošto to još uvek nije utvrđeno, mi tražimo da ministarstvo kao nadležno to utvrdi, pa tek onda možemo da govorimo o nečijoj odgovornosti, da li lično nastavnika, da li direktora, da li eventualno nekog u ministarstvu.

Gradimir Potić: Kad smo kod jučerašnjih događaja, stranke na vlasti se diče patriotizmom. Zašto onda rade sve ovo? Je li to pokušaj dodvoravanja Zapadu, ucenjeni su ili nešto treće?

Vjerica Radeta: Pre bih rekla ono o čemu mi govorimo već duže vreme, da Vučić, odnosno u suštini Ana Brnabić, treba hitno da izvrši rekonstrukciju vlade. U vladi postoje ljudi koji ne podržavaju onaj deo državne politike koju zaista podržavaju sve patriote. Ako mi obeležavamo Dan srpskog jedinstva, slobode i zastave, a s druge strane imamo udžbenik koji maltene negira genocid, koji govori o polnoj i kako oni kažu rodnoj ravnopravnosti, odnosno da rod i pol ne moraju nužno da se poklapaju, ako govore o janjičarima i danku u krvi kao nečem pozitivnom, onda zaista može da se razmišlja i u tom pravcu, da li se to radi namerno, da li neko opstruiše zvaničnu državnu politiku, da li je to vlada, da li su to pojedini ministri. To sve, zaista, jeste u nadležnosti i narodne skupštine, i vlade, u našem slučaju svakako Aleksandra Vučića, jer on je taj koji daje saglasnost za postavljanje ministara i tako dalje.

Dakle, stanje u obrazovnom sistemu – da se ne vraćamo na dualno obrazovanje, na način na koji je uvedeno – ide ka tome da se stvaraju generacije ljudi koji će biti, zapravo, funkcionalno nepismeni. To je veliki problem, jer ako neka loša vlast rasproda fabrike, uništi fabrike i tako dalje, neka odgovorna vlast kroz neki vremenski period sve to može da vrati. Uništene generacije učenika niko ne može da vrati. Mi svi smo svedoci – mlađe generacije su možda samo o tome čitale – takozvanih šuvarica koje su zaista uništile nekoliko generacija, koje su učile po tom sistemu. Sad imamo takođe takvu situaciju.

Posledice koje izaziva ovako loše obrazovanje zaista idu na ruku srpskim neprijateljima, kao i kupljene diplome. Zato se u Srbiji na kiosku, dok čekate da vam se ispeče pljeskavica, na drugom šalteru može kupiti diploma, zato što onima sa Zapada koji žele da na sve moguće načine stave šapu na sve segmente u Srbiji najviše odgovaraju ti formalno obrazovani, suštinski neobrazovani ljudi. Sa takvima se najlakše manipuliše. Mi zato insistiramo uporno, i dok smo bili u skupštini, i sad kad smo vanparlamentarni, na tome da se uredi obrazovni sistem, jer to je najveće bogatstvo jednog naroda, konkretno sada govorim o našem narodu i našoj državi.

Gradimir Potić: Hvala.

Vjerica Radeta: Hvala vama.

Ako nemate više pitanja, hvala vam što ste došli.

https://www.youtube.com/watch?v=q2_aLd1NsD0

Komentari

0 KOMENTARA

TVOJ KOMENTAR

VIDEO SNIMCI

TVITER

INSTAGRAM