Dr Šešelj: Evo zašto vlast krije ugovor o Fijatu

Prof. dr Vojislav Šešelj: Dobar dan.

Dame i gospodo, danas otvaramo novu aferu koja će uzdrmati temelje sadašnjeg naprednjačkog režima, a mora dovesti do toga da u zatvor odu čelnici dosmanlijskog režima, koji su potpisali ugovor o zajedničkom investicionom ulaganju sa „Fiat grupom automobili“. To je taj ugovor. Čuva se u sefu kao najstroža državna tajna, a za srpske radikale u ovoj zemlji tajni nikad nije moglo biti. Zašto se to čuva kao tajna? Sad ću vam dati osnovne podatke.

Fabrika „Fiat automobili Srbija, d.o.o“ upisana je u registar APR-a 14. oktobra 2008. godine, kao privredno društvo u vlasništvu italijanske firme (66, 67 procenata) i Republike Srbije (33,33 procenta), sa ukupnim kapitalom od 304,5 miliona evra, od čega je kapital Republike Srbije 101,5 milion evra.

Ugovor i brojna prateća dokumenta sačinili su Mlađan Dinkić u ime Vlade Srbije i Markione u ime „Fijata“. Od 500 miliona evra kredita za izgradnju nove fabrike u Kragujevcu, uzetog od Evropske banke, Republika Srbija je dala garanciju za 169,5 miliona evra.

Država je ugovorila i brojna druga državna davanja. Državna davanja odnose se na podsticaje odobrene Društvu u skladu sa odredbama Dopunjenog i izmenjenog ugovora o zajedničkom investicionom ulaganju zaključenog 23. decembra 2009. godine između Vlade Republike Srbije, „Fiat grup SPA Italija“ i Društva i Protokola o zatvaranju između strana od 29. decembra 2009. godine, nakon čega je društvo otpočelo operativnu fazu.

Društvo je u skladu sa ugovorom i podsticajnim planom steklo pravo na podsticajnu meru od 10.000 evra za svakog zaposlenog, što je ukupno više od 35 miliona evra iz budžeta Republike Srbije. Deset hiljada evra za svakog zaposlenog! Zamislite da su tim radnicima dali po 10.000 evra, koliko su oni mogli da budu uspešniji da se snađu, a da ne terete državu daljim obavezama koje su na jedan kriminalni način preuzete.

Pored ovoga, društvo ima i niz drugih pogodnosti.

Prvo, Društvu se iz budžeta uplaćuju doprinosi koji se plaćaju za sve zaposlene iz bruto zarada i na teret poslodavca (penzijsko i zdravstveno osiguranje, doprinos za nezaposlene, kao i porez na zarade) i to za period od 10 godina. Nadam se da ste razumeli. Država iz svog budžeta daje „Fijatovoj fabrici automobila Srbija“ onoliku sumu novca koliku ta fabrika mora svakog meseca da uplaćuje državi na ime poreza i doprinosa na plate. Znači, država im unapred vrati pare da bi oni to uplatili i da bi ispalo kroz tu zvaničnu knjigovodstvenu evidenciju da „Fijat“ plaća poreze i doprinose na plate. To je direktna krađa novca iz budžeta.

Drugo, Društvo je oslobođeno plaćanja poreza na dobit u trajanju od deset godina od prve fiskalne godine u kojoj je ostvarena oporeziva dobit.

Treće, Društvo je oslobođeno poreza na nepokretnosti za sprovođenje urbanističkog plana, poreza na prikazivanje zaštitnog znaka i drugih poreza i doprinosa iz nadležnosti lokalne samouprave.

Četvrto, Društvu se obezbeđuju subvencije za investicije.

Peto, Društvu su obezbeđene uštede na kreditu odobrenom od strane vlasnika udela.

Šesto, Društvo dobija odgovarajuću pomoć za obuku zaposlenih i to im država plaća.

Sedmo, Društvo je izuzeto od plaćanja poreza na lična primanja.

Osmo, Društvu su obezbeđene podsticajne subvencije odobrene po principu staro za novo.

Deveto, Društvu je obezbeđeno smanjenje cene energije, kao i drugi ugovoreni podsticaji i davanja. Za građane Srbije postoji jedna cena energije, koju neprekidno povećavaju, ko ne može da plati isključuju mu struju, tuže se sa njim i čak iseljavaju ljude iz stanova i kuća, koje padaju pod sudsku zaplenu, ako nisu platili određenu sumu novca na ime isporučene električne energije. To za „Fijat“ ne važi. Njemu je cena energije privilegovana.

Sve pogodnosti i davanja ugovoreni su sa Vladom Republike Srbije. Vi se sećate ko je tada bio predsednik vlade i ko je tada bio na vlasti u Srbiji. Predsednik vlade je bio onaj nesrećni Cvetković, ali je glavni vlastodržac u Srbiji bio Boris Tadić, poznati kriminalac i tajkun, koji zbog ovoga mora hitno u zatvor, inače će čelnici sadašnjeg naprednjačkog režima biti odgovorni za prikrivanje i zataškavanje teških krivičnih dela.

Dalje, u skladu sa Ugovorom, a u vezi sa planom restrukturiranja imovine koje će preduzeti Društvo biće im nadoknađeno do 75 miliona evra iz budžeta Republike Srbije.

Odložni prihod u iznosu od 4.056.899.000 dinara odnosi se na iznos od 50.000.000 evra bespovratnog gotovinskog davanja, primljenog od Vlade Republike Srbije u skladu sa ugovorom.

U skladu sa takozvanim Podsticajnim planom Vlade Republike Srbije isplaćen je iznos od sedam miliona evra troškova, koji je Društvo napravilo u korist dobavljača za razvoj unutrašnje infrastrukture u „Super-parku“ u okviru pogona Društva u kragujevačkom naselju Grošnica.

Na ime obuke svakog zaposlenog društvu se isplaćuje po 1.000 evra. Dakle, zaposle određen broj radnika i odmah država obračunava i navodne troškove obuke tih radnika i to se firmi isplaćuje.

Društvo je započelo izgradnju nove fabrike u julu 2011. godine. Izgradnja fabrike je finansirana kreditom. Kredit Evropske banke od 500 miliona evra je u pitanju. Vlada Republike Srbije dala je garanciju po tranšama C i D tog kredita za iznos od 169,6 miliona evra i godišnje iz republičkog budžeta, po tom osnovu, vraća glavnicu u iznosu od 31,25 miliona evra.

Očigledno je da Društvo „Fijat automobili“ nije sposobno za samostalnu egzistenciju.

U 2013. godini „Fijat“ je ostvario ukupan prihod od prodaje proizvoda u iznosu od 165,7 milijardi dinara, od čega izvozom 162,1 milijarde dinara ili 97,8 odsto, dok je prodaja automobila na domaćem tržištu bila 3,6 milijardi ili 2,2 odsto. Ostali prihodi ostvareni od prodaje robe i usluga su iznosili 2,3 milijarde dinara, tako da je ukupan prihod od prodaje proizvoda, robe i usluga ostvaren u iznosu od 168 milijardi dinara.

Podaci su za 2013. godinu zato što APR za ovo preduzeće nije još objavio rezultate.

Prihodi ostvareni po osnovu državnih davanja iznosili su u toj godini 3,3 milijarde dinara.

Troškovi direktnog materijala u 2013. godini iznosili su 141,8 milijardi dinara ili, od ukupnog prihoda ostvarenog prodajom proizvoda, 86 odsto. Ugovorom Vlade Republike Srbije i „Fijata“ nije predviđena nikakva obaveza ugradnje delova i komponenti sa domaćeg tržišta, čak ni auto-guma iz Pirota. Jedini deo koji se izrađuje u Srbiji je dizalica, koja nije sastavni deo automobila i izrađuje se u Despotovcu. Dakle, dizalica kao priručno sredstvo, u slučaju da treba menjati gumu, skidati točak i slično.

U pogledu formiranja cena uvoznih delova i komponenti domaći partner nema ugovorom predviđen nikakav udeo. I od ovako male razlike u ceni, od 14 odsto, odnosno 23 milijarde dinara, polovina odlazi na amortizaciju, dok drugi, pretežan deo odlazi na neto zarade zaposlenih i druge režijske troškove. Na obimu proizvodnje od 117.000 automobila u 2013. godini ostvarena je neto dobit od samo 1,1 milijarde dinara, ili oko 0,60 odsto od ukupnog prihoda.

Do 2012. godine iskazan je kumulativni gubitak u poslovanju od 8,8 milijardi dinara na prihod od 37 milijardi dinara. To znači da sa tako niskim neto dobitkom do kraja ugovorenog perioda taj gubitak nikako ne može da se niveliše. Da nije ugovorenih subvencija i državnih podsticaja, društvo bi poslovalo sa stalnim gubicima.

Kapacitet novoizgrađene fabrike je 300.000 automobila godišnje. U 2013. godini proizvedeno je 117.000, a u prethodnoj godini oko 100.000 automobila.

Ugovor o zajedničkom ulaganju ističe 31. decembra 2018. godine. Tim ugovorom predviđen je rok od 10 godina. Znači utvrđen je rok, a ne i obaveza proizvodnje 1,5 do dva miliona automobila ukupno.

Državni podsticaji utvrđeni su fiksno, a obim proizvodnje prepušten je u celosti drugoj strani. Drugoj strani prepušteno je i utvrđivanje uvoznih cena delova i komponenti, te utvrđivanje prodajnih cena. Zato je razlika u ceni samo 14 odsto.

Ukupan godišnji prihod u 2012. godini bio je samo 37 milijardi dinara, u 2011. 7,2, a u 2010. godini 10,2 milijarde dinara.

Od zaključenja ovog štetnog ugovora do danas imenovana su četiri predsednika Nadzornog odbora.

Ugovorom je predviđeno da u Nadzornom odboru društva pet članova imenuje italijanski partner, a dva Vlada Republike Srbije.

Česte promene naših predstavnika u Nadzornom odboru jasno ukazuju da u poslovanju ovog društva ima većih unutrašnjih problema.

Za tri godine promenila su se četiri predsednika Nadzornog odbora: Aleksandar Ljubić, Jurij Bajec, Siniša Mali i sada Danilo Cicmil.

Ekspertski tim Srpske radikalne stranke utvrdio je da ovo nije nikakav veliki izvozni posao kako se u javnosti predstavlja, već je ovo čisti izvoz Italije, u tranzitu preko Srbije.

Ovakvim ugovorom podriva se ekonomska moć zemlje, a to je jedno od najtežih krivičnih dela.

Srpska radikalna stranka zahteva da se odmah pokrene istraga i da se svi krivci za sklapanje ovako štetnog ugovora izvedu pred lice pravde i kazne strogo u skladu sa zakonom, a mi koristimo ovu priliku da obavestimo i institucije Evropske unije kakav privilegovani tretman ima „Fijat“ u Srbiji, na štetu srpskog naroda i svih građana Srbije, a što predstavlja i nelojalnu konkurenciju drugim firmama iz Evropske unije, što je po njihovim propisima apsolutno nedozvoljivo i to je jedan od glavnih razloga što se ovaj ugovor drži u tajnosti, dakle, da bi se sakrio od kontrolnih organa Evropske unije i sa druge strane, da bi se sakrio od građana Srbije, da bi mogli da lažu građane Srbije kako „Fijat“ donosi veliku korist, kako je glavni izvoznik iz Srbije, kako „Fijat“ krči puteve izlaska iz ekonomske krize, a zapravo „Fijat“ je vreća bez dna u koju se neprekidno sipaju ogromne količine novca iz republičkog budžeta Srbije. „Fijatova fabrika automobila u Kragujevcu“ je vodenični kamen oko vrata srpske ekonomije.

Izvolite, ako vi imate neko pitanje?

Naš ekonomski ekspertski tim nastavlja svoja istraživanja i mi ćemo vas redovno na konferenciji za štampu o njihovim rezultatima obaveštavati, kao što smo to i do sada činili.

Srpska radikalna stranka će na predstojećim izborima insistirati, pre svega, na ekonomskim i socijalnim temama na kojima su sve vlasti od 5. oktobra do danas padale na ispitu. Ranije smo imali bombardovanje, imali smo sankcije, blokade, cepanje državne teritorije, a sad imamo na delu nešto što je još teže od toga.

Imate li neko pitanje? Ako nemate, znači da je sve bilo jasno. Hvala vam.

konf

Komentari

0 KOMENTARA

TVOJ KOMENTAR

VIDEO SNIMCI

TVITER

INSTAGRAM