СРС незадовољна Предлогом Закона о просторном плану који се односи на град Зрењанина

Саша Сантовац: Након обелодањивања Нацрта просторног плана Републике Србије, због чињенице да је из више разлога штетан за град Зрењанин и да га и поред његовог значаја, положаја и величине ставља на маргине, Српска радикална странка је реаговала захтевом наше одборничке групе да се закаже хитна ванредна седница Скупштине града Зрењанина на којој ће једина тачка дневног реда бити разматрање Нацрта просторног плана и усвајање Закључка који би требало да заштити град Зрењанин и његове грађане од предвиђене маргинализације. Предлози које је упутила Српска радикална странка приликом подношења захтева разматрани су на заједничким састанцима шефова и представника свих одборничких група заступљених у Скупштини града и дошло се до Закључка који садржи 9 предлога за измену Нацрта просторног плана који је прихваћен од представника странака а касније и једногласно усвојен на седници Скупштине града 29. 05. 2010. године. Закључак је послат надлежном министарству са надом да ће приликом предлога Закона о просторном плану Републике Србије оно узети у обзир наведене чињенице и уврстити предлоге Закључка у Предлог Закона о просторном плану Републике Србије.

Изненада, готово преко ноћи, Предлог Закона о просторном плану се нашао пред посланицима републичке скупштине. Предлог Закона се није много изменио у односу на Нацрт просторног плана, али постоје неке чињенице које су веома битне и тичу се будућег развоја нашег града и односе се на предлоге изнете у усвојеном и Министарству достављеном Закључку.

Прво што одмах можете приметити је то да се Нацрт односио на период 2010-2014-2021, а Предлог Закона се односи на период од 2010. до 2020. године. Посебан акценат Српска радикална странка ставља на онај део који се односи на сам град Зрењанин, на оно што је он добио а шта изгубио Предлогом Закона у односу на Нацрт, и шта је од предлога и Закључка који је усвојила Скупштина усвојено, а шта не. Такође нас интересује каква ће бити реакција странака из наше средине и њихових представника у Скупштини Републике Србије када Предлог Закона дође на дневни ред. Начин на који се Предлог Закона нашао на дневном реду је посебно интеренсантан јер је чињеница да је седница почела у четвртак у послеподневним часовима и да Предлог Закона може већ сутра бити на дневном реду, што смањује могућност подношења амандмана и његове евентуалне измене.

Ми из Српске радикалне странке се у глобалу не слажемо са оним што се налази у Предлогу Закона о просторном плану, драго нам је што је дошло до неких измена и помака напред, и то поздрављамо, али бројне, можда и кључне ствари, нису прихваћене и стављене у Предлог Закона. Конкретно, то изгледа овако по тачкама Закључка који је усвојила Скупштина града на основу Нацрта просторног плана:  

       1. Предлог да се Зрењанин, као и Инђија, третира као појас најинтензивнијег развоја републике из разлога што као Инђија подједнако гравитира ка Новом Саду и Београду, да се због свог потенцијала, индустријских зона и спајањем са ова два града једним од важнијих националних путева третира исто као и Инђија – НИЈЕ ПРИХВАЋЕН.

       2. Предлог да се Зрењанин сврста у III групу градова, тзв.чворишта, јер је по Нацрту био сврстан у последњу, VI групу градова. Према Нацрту до 2014. године, предвиђена су улагања у градове III, IV и V групу, чиме би се наш град оставио без инвестиција у наредне 4 године. На овај начин град би био запостављен и неправедно маргинализован. Зрењанин је увек био препознатљив као индустријски, пољопривредни и културни центар Баната и Војводине, па и шире. Наслања се на градове Нови Сад и Београд, излази на три реке, а по броју становника и развијености је испред многих градова из III, IV и V групе.

    Овде је дошло до одређеног помака и Зрењанин је у Предлогу Закона, уместо у VI групу, сврстан у IV групу градова који због своје специфичности локације имају посебан значај. Јесте помак, јесте боље, донеће одређени бољитак, али ми из Српске радикалне странке сматрамо да му је ипак место у III групи градова јер су они од државног и националног интереса и биће подстицани посебним мерама, што и јесте одређени губитак за град.

            3. Предлог изградње аеродрома у Ечки који у опште није био предвиђен у     Нацрту, иако аеродром Ечка постоји од 1942. године, поседује Решење о дозволи за коришћење спортског аеродрома, и друга решења и постоји планска документација за реконструкцију постојећег аеродрома за мешовити саобраћај.

      У Предлогу Закона, Зрењанин се спомиње као аеродром, али у категорији летилишта, где постоје спортски и школски аеродроми који се могу укључити у мрежу регионалне понуде, што јесте одређени политички компромис јер се у регионалне аеродроме сврстани градови који су по значају, величини и броју становника испод нашег града. Значи, нисмо остварили оно што смо желели, оно што нам по значају припада, регионални аеродром нисмо добили, што би нам много значило због даљег развоја, али је ипак направљен значајан помак будући да раније нисмо ни спомињани.

               4. Примедба на Нацрт да на територији града Зрењанина није планирана лука и поред чињенице да је наш град најгушће речно чвориште у овом делу Европе, да кроз територију Зрењанина пролазе 4 пловна пута и да је Зрењанин најгушће речно и каналско чвориште у Европи и колико би њено постојање значило за привредни развој и града и региона, тај предлог није прихваћен, па као што луке није било у Нацрту, нема је ни у Предлогу Закона о просторном планирању.

               5. Примедба на предлог из Нацрта о изградњи регионалног складишта за опасан отпад на територији нашег округа, које би практично било главно за складиштење опасног отпада са територије целе Војводине. Постоје бројни показатељи да Средњебанатски округ и Зрењанин не треба да буду регионални центар за складиштење. Ако погледамо количину отпада који се произведе, а чија је пројекција до 2020. године дала Влада Републике Србије, Средњебанатски округ је тек пети по производњи. Даље, на територији нашег града налази се природно добро које је стекло међународни статус заштите, а то је специјални резерват природе Стари Бегеј-Царска Бара који је уписан у Рамсарску листу, а за упис предложени и Окањ бара код Елемира и Русанда код Меленаца. Затим, Зрењанин спада у прву групу по категоризацији угрожених подручја животне средине. Поред наведених, постоји још низ доказа да регионалном складишту за опасан отпад није место у нашој средини, али то нажалост није наишло на разумевање оних који о томе одлучују, па је као у Нацрту, и у Предлогу Закона о просторном планирању наш округ је планиран за регионално складиште опасног отпада. Биће интеренсантно видети како ће реаговати оне странке које су се у Зрењанину оштро супротставиле оваквом предлогу, а њихови министри, из њихових странака, донели овакву одлуку која је више него погубну за наш град и средину.

               6. Примедба на предлог из Нацрта да се у Зрењанину настави са изградњом, односно обновом Пречистача пијаће воде (ППВ) и Постројења за пречишћавање отпадних вода (ППОВ). Колико су неки људи који су састављали Нацрт, па и Предлог Закона, познавали материју говори најбоље овај податак. Како да се обнови ППВ када он никада није ни изграђен, кад никад није ни започета изградња? Ми смо захтевали да се ППВ или фабрика воде изгради због познатих разлога у проблему квалитета воде и забране њене употребе од јануара 2004. године. Такође смо тражили и изградњу ППОВ-а јер је један од најзагађенијих водотока у Србији Стари и пловни Бегеј и да се стање и даље погоршава, а чињеница је да је вода из овог водотока сврстана у категорију ван класе. И поред наведених примедби, које су више него јасне, долазимо до тога да се у Предлогу Закона налази идентичан текст као и у Нацрту, што не само да је погубно по наш град већ се и коси са здраворазумским размишљањем, јер како нешто обновити када није ни почело да се гради?

               7. Примедба на Нацрт везана за изградњу Банатске магистрале и завршетак обилазнице око града Зрењанина, јер је она предвиђена тек након 2014. године. Свима је јасна важност Банатске магистрале и њена хитност због велике миграције становништва, због боље путне мреже, због боље индустријске повезаности и због других ствари, тако да би успех представљала чињеница да се магистрала у Предлогу Закона налази у плановима до 2014. године.

        Оно што забрињава је то да је изградња обилазнице око града остала и поред наших више него образложених примедби, за период после 2014. године, што је заиста огроман проблем за наш град. Протеклих месеци били смо сведоци константних протеста грађана улица кроз које тренутно пролази обилазница и тешки теретни камиони. И сва решења о преусмеравању саобраћаја нису трајна и не могу бити решење за наредних 4-5 година, или ко зна колико, док не почне изградња обилазнице јер ће довести до истих проблема у другим деловима града. Нама је неопходна обилазница и она је приоритет над приоритетима! И све странке су стале иза овога, а сада ћемо видети ко је заиста за обилазницу а ко не, јер је апсолутно неприхватљиво да се она гради тек после 2014. године, а где је тек крај њене изградње да и почне тада?

                 8. Примедба на Нацрт везана за изградњу пруге Зрењанин-Нови Сад и на    чињеницу да се она није налазила у предложеном Нацрту. Ми смо истакли значај изградње ове пруге, колико она значи за градове Вршац, Зрењанин и Нови Сад, да она мора имати не локални него регионални значај због своје важности и тај предлог је прихваћен, тако да Предлог Закона обухвата изградњу ове пруге.

                 9. Примедба на Нацрт који се односи на изградњу далековода Нови Сад-Зрењанин-Темишвар, а који није био предвиђен предложеним Нацртом. Ми смо у захтеву приложили доказ, тј. добијене услове од ЕМС-а да се планира овај далековод који би имао међународни карактер. Ово је на срећу прихваћено и налази се у Предлогу Закона о просторном планирању.

          Начином на који смо презентовали све наше предлоге изнете у Закључку које је усвојила Скупштина града Зрењанина, а који се односио на Нацрт просторног плана, желели смо јасно да укажемо и на оно што је урађено и на оно што није урађено, или је делимично урађено у односу на наше захтеве. На урађеном се захваљујемо, али исто тако неприхваћене захтеве не можемо да прихватимо као такве. Можда је и нереално очекивати да свих 9 захтева буде прихваћено, али ако неће постојати регионални аеродром, ако обилазница није приоритет, ако нема фабрике воде и ако Зрењанин није у појасу најинтензивнијег развоја Републике, и нарочито ако остаје изградња регионалног складишта за опасан отпад, онда ми не можемо да будемо задовољни урађеним.

          Битно је да је била донета одлука да се Закључак донет на седници Скупштине града Зрењанина достави свим републичким посланицима са наше територије и да им се на тај начин стави до знања који су стратешки интереси града Зрењанина које би требали да заступају и бране. Сада ћемо видети, када Предлог Закона о просторном плану дође на дневни ред, како ће се тај интерес града Зрењанина заступати. Ови предлози у Закључку јесу интерес града и грађана Зрењанина и они морају да се заступају и да се тежи њиховој што хитнијој реализацији, без обзира на то ко био власт или опозиција у Зрењанину.

          Коментари

          0 КОМЕНТАРА

          ТВОЈ КОМЕНТАР

          ВИДЕО СНИМЦИ

          ТВИТЕР

          ИНСТАГРАМ