Сантовац: Зрењанин-кратерград
Саша Сантовац:У протеклом временском периоду сте често могли да чујете да постоје разноразне иницијативе за промену назива града Зрењанина. Једни су заговарали да се он зове Зрењанин, други Бечкерек или пак Петровград, али мислим да би, адекватно садашњем стању овог града, најбоље било да се изврши референдум и да се нашем граду промени назив у „Кратерград“. „Кратерград“ јер не постоји улица у граду Зрењанину у којој се не налазе рупе на путу, него кратери који доводе до озбиљних проблема у самом саобраћају. Одговорност за овакво стање првенствено сносе челници града Зрењанина и ЈП „Дирекција за изградњу и уређење града“ из Зрењанина, неадекватним понашањем и реаговањем довели су до урушавања безбедности учесника у саобраћају јер, како сам раније навео, у Зрењанину не постоји улица у којој се не налази огроман број рупа. Једноставно, доћи ћемо у ситуацију да ако се овако настави са неодржавањем путева, да ћемо у једној улици имати више делова где нема асфалта него где га има. Не смемо ни да помислимо на то шта ће бити када дође јесен, када крену кише, када те рупе буду под водом, када возачи не буду имали могућност да их уопште виде, а ако се и даље настави са неодржавањем путне мреже у нашем граду, након првог снега мислим да ће ситуација бити изузетно озбиљна и да ће озбиљно угрозити безбедност у саобраћају. То значи да челници града Зрењанина не обављају основне функције коју су обећали грађанима, које су предвиђене Законом о локалној самоуправи, које су предвиђене Статутом града Зрењанина, а то је да брину о овом граду. Овде се јасно показује неодговорност, неспособност, неодлучност челника града да решавају проблеме и да воде овај град. Ми смо често имали ситуацију да слушамо о проблемима у АД „Војводинапут - Зрењанин“, о стечају, о немогућности да АД „Војводинапут - Зрењанин“ извршава своје обавезе. Због тога смо у зимском периоду морали да издвојимо много више средстава приватним фирмама, за које челници града Зрењанина још нису поднели комплетан извештај колико смо ми платили за одржавање тада зимске службе, јер са увођењем ванредног стања драстично се повећава и цена чишћења и одржавања путева, што су дефинитивно и признали челници града, али нам никада нису рекли која је коначна цифра коју су грађани града Зрењанина морали да плате. Да ли се та цифра креће око 24 или 25 милиона динара само за недељу дана колико су одржавани путеви? То је нешто на шта би челници града требали да одговоре не само нама као странци, него и грађанима јер су их они бирали, и највећа одговорност је пред грађанима и њима треба да се поднесе извештај.
У програму ЈП „Дирекција за изградњу и уређење града“ Зрењанина у програму за 2013. годину предвиђено је да се на изградњу путева у улицама које још нису асфалтиране, као и на реконструкцију постојећих улица издвоје одређена средства. Тако је за одржавање коловоза и објеката путева у 2013. години буџетом предвиђено 152 милона динара, с тим што је ребалансом смањено на 142 милиона динара, а из Фонда за унапређење безбедности саобраћаја је исто на текуће поправке и одржавања предвиђено још 27 милона динара. Када погледате, то је бројка која је импозантна - 150 милиона динара, а да је она правилно распоређивана у току ове године, данас би Зрењанин изгледао потпуно другачије у односу на оно што може сада да се види на овом паноу где смо ми само део улица исликали, и где јасно показујемо какве опасности вребају на путу учеснике у саобраћају, која дефинитивно са оваквим односом градске власти ће у наредном периоду бити још угроженија. На основу извештаја за првих шест месеци о утошку буџета, може се видети зашто смо дошли у овакву ситуацију. Буџет од планираних средстава на име пореза има пуњење на само 32%, у односу на предвиђених 50% колико је за првих шест месеци пуњење буџета било само 32%. То јасно указује на неколико ствари, по питању наплате самих пореза, могућности наплате пореза, да је ту драстично дошло до пада. Оно где лежи главни узрок свих проблема је у самом ЈП „Дирекција за изградњу и уређење града“ Зрењанина. На укупне текуће поправке и одржавање у којој су предвиђена ова средства о којима сам говорио, од преко 150 милиона динара од планираних, значи укупно и за остале а не само за путну мрежу, предвиђено је 312.580.000,00 динара. У првих шест месеци утрошено је само 35 милиона, што значи 11% од предвиђених средстава. Неодговорност за стање које је настало лежи у односу ЈП „Дирекција за изградњу и уређење града“ Зрењанина. ЈП „Дирекција за изградњу и уређење града“ Зрењанина и град, да је одлучнији није ни имао потребу за избором новог извођача. Стално причамо о томе како по јавним предузећима има вишак запослених, то је буквално могло да се усмери из делова јавних предузећа у одржавање путне мреже локалних путева у овом граду, а да град Зрењанин кошта само материјал, а све ово остало је већ предвиђено буџетом тј. путем плата запослених у тим јавним предузећима. За то власт очигледно нема одговорност, или нема визију да то реши, нема храброст, и зато и јесмо у оваквој ситуацији у којој се сада налазимо. Ми смо некада критиковали градску власт да она функционише непланирајући, него делујући некад на актуелну ситуацију па смо често у жаргону говорили: „Изађу, виде рупу и закрпе рупу“. Нажалост, након три месеца више не можемо да користимо ни тај жаргон из разлога што се више ни то не дешава, ни то се не ради. Ми упозоравамо челнике града Зрењанина да мора да се крене у решавање овог проблема јер последице могу да буду изузетно озбиљне. Последице за оне који су учесници у саобраћају ће бити изузетно озбиљне, а да не говоримо о кваровима који могу настати због оваквих кратера на путевима не у Зрењанину, него у „Кратерграду“. С друге стране, ако неко крене у тужбу против града Зрењанина онда ћемо та средства која смо планирали за одржавање, да би решили проблеме у многим улицама, потрошити на плаћање одштете грађанима који су оштећени због тога што град није реаговао. Ово је јасан показатељ, на овом примеру видите како град функционише.
Поставља се јасно питање, а то је како власт функционише у другим областима? Одговор је: потпуно идентично – кратер у буџету, кратер на путу, кратер свуда. То је резултат рада садашње власти. Наравно, последице се вуку делом и од раније, али дефинитивно нереаговање у овом тренутку је довело до овог стања. Није било много боље ни у протеклом временском периоду, али постоји једна ствар, зато што не постоји одговорност. Како је могуће да на делу тзв. магистрале где је вршено пресвалчење асвалта, где је поставњен нови асфалт да данас имате рупе? То се налази на углу улице Цара Душана и магистрале. Ко је био надзорни орган из ЈП „Дирекција за иградњу и уређење града“ Зрењанина који је потврђивао то што се ту радило? Где је одговорност људи који су потписали то што се ту радило? Тај проблем, када нема одговорности, доводи до проблема у овом граду, зато што нико не одговара за оно што се ради, за оно што је урађено.
Када буде постојала одговорност, када од градоначелника крене одговорност на ниже органе, када се уведе та обавеза да директори јавних предузећа одговарају за оно што се дешава у оквиру њихове делатности, када они у њиховим јавним предузећима која су надзорни органи одговарају за оно што је урађено или није урађено, тада ће град Зрењанин моћи да каже да је кренуо напред. Нажалост, док је овакво стање, не можемо очекивати бољитак, можемо само да очекујемо да нас неко назове „Кратерградом“, јер он једноставно у овом тренутку то и јесте. И данас може да се отвори кладионица, може да се отвори томбола у којој ће људи да кажу и да се кладе колико рупа ће бити сутра у њиховој улици, али оно што јесте чињеница је да нико не може да наброји ниједну улицу у овом граду која нема рупа и нема кратера и то је трагедија овог града. Данас је то као бинго да у вашој улици не постоји рупа или кратер. Нажалост, бинго не може нико да добије јер бинга нема.
0 КОМЕНТАРА
ТВОЈ КОМЕНТАР