Повећање ПДВ је ударац Владе на најсиромашније

Немања Шаровић:Најновије мере које је Влада Републике Србије усвојила, наводно у циљу консолидације буџета, још једна су потврда да већина политичара грађанима у кампањи говори једно, а да када постану власт раде потпуно друго.

И повећање ПДВ је мера коју су критиковали скоро сви челници данас владајућих странака у Србији, од Јоргованке Табаковић до Млађана Динкића, али су сада одабрали управо ту меру – што показује да они нису спремни да уђу у суштинске реформе пореског система у Србији, већ се идаље баве популизмом, иако је кампања у Србији већ одавно прошла.

Подсетићу вас да су челници СНС, да кренемо од Томислава Николића, обећавали инвестиције од чак 100 милијарди евра. Ми смо уместо тих инвестиција дошли до тога да ће расходи буџета у 2012.години прећи износ од невероватних 1000 милијарди динара и то је први пут да ће бити пробијен тај праг у историји Србије.

Уместо обећане промене политике према Косову и Метохији, ми смо добили континуитет оне власти са ДС и данас челници Републике Србије обећавају да ће применити, и, нажалост већ увелико примењују све раније постигнуте споразуме.

Уместо повећања броја радних места, ми добијамо повећање акциза и пореза. Уместо обећане департизације, која је громогласно најављивана у кампањи, ми смо добили још гору политизацију него што је икада постојала и довољно је подсетити на пример НБС и измену чак закона како би високи функционер једне политичке странке могао бити именован на ту функцију.

 Увек треба подсетити на то да су, када су претходну власт оптуживали за криминал и корупцију, они који данас владају Србијом и који подижу ПДВ обећавали уштеде које су -како су тврдили чак и након одржаних избора - могуће само у јавним набавкама у износу од 600 до 900 милиона евра. То је, поред друге могућности, односно елиминисања сиве зоне, тј. свођења на ону меру која постоји у ЕУ, требало да донесе уштеду од додатних 970 милиона евра.

Поставља се питање зашто Влада Републике Србије прибегава решењу које ће свакако највише погодити обичне грађане Србије. Сигурно је да ће повећање ПДВ довести до једнократног раста цена, раст цена је нешто што ће довести до пада потрошње, а пад потрошње ће даље негативно утицати на производњу. То је један зачарани круг из кога ће држава тешко изаћи, а терет такве фискалне политике Владе Републике Србије ће сносити у највећој мери најсииромашнији грађани Републике Србије.

Ефекти повећања ПДВ у другим државама, а можемо навести државе у окружењу попут Хрватске где је ПДВ 25 одсто или Грчке у којој је 24 одсто, нису донели жељене ретултате, односно резултате које су њихове владе прокламовале. Јасно је, чак и на основу тих примера, да је ПДВ оно што треба оставити или на истом нивоу, како је то нпр. у Црној Гори где је 17 одсто износ ПДВ, или га смањивати, јер је држава та која треба да троши док грађане Републике Србије треба стимулисати на потрошњу тако што ће им се омогућити да купују јефтиније производе.

Млађан Динкић је, представљајући нове мере Владе, рекао да неће бити повећан износ ПДВ на основне животне намирнице и да уколико дође до повећања цена намирница, нико због тога не криви Владу Републике Србије.

Тачно је да није повећан износ ПДВ на основне животне намирнице, али је исто тако тачно да ће основне животне намирнице, са једне стране неминовно поскупети због суше која нас је погодила, као што је тачно и то да нико не може живети искључиво од хлеба и млека, јер оно што улази у ту потрошачку корпу и оно што чини живот – поскупеће комуналије и видели смо најаве поскупљења грејања -  јасно је да ће поскупети практично све од чега зависи живот обичног човека.

Динкић је такође најавио и ново емитовање еврообвезница – дакле ново задуживање. То је нешто чиме се само на кратак рок запушава рупа у буџету, али што на дуге стазе води државу у још већу дубиозу. И, то је нешто што ће довести до даљег повећања ионако превеликог јавног дуга у Србији.

Да бих вам илустровао какав је данас порески систем у Србији, треба навести податак да је укупна сума нето зарада у Србији на годишњем нивоу око 8 милијарди евра. Са друге стране, укупан профит највећих профитабилних поривредних друштава у Србији износи око 7 милијарди евра на годишњем нивоу.

Од ових нето зарада у Србији, држава узме око половине – око 4 милијарде евра, док од прихода привредних субјеката узме свега око 500 милиона евра. Дакле, од зарада се узима половина, док се од највећих тајкуна у Србији узима једва петнаестина њихове годишње зараде.

Јасно је на основу тога да држава штити власнике крупног капитала, док највећи терет кризе подносе обични грађани, који су и највише погођени овим мерама.

 Да би Влада Републике Србије направила неке резултате, јасно је да реформе које се буду спроводиле морају да буду суштинске. Јасно је да те реформе морају водити у правцу већег оптерећења опорезивања капитала, а мањег оптерећења опорезивања обичних грађана – као што је ова мера са ПДВ.

Уколико нема питања, хвала што сте дошли.       

Коментари

0 КОМЕНТАРА

ТВОЈ КОМЕНТАР

ВИДЕО СНИМЦИ

ТВИТЕР

ИНСТАГРАМ