Погубна економска политика ММФ-а

Владан Јеремић: Даме и господо, добар дан. На данашњој редовној конференцији за новинаре Српске радикалне странке највише пажње посветићемо економској политици коју води Влада Републике Србије, и која је, као што смо ми у неколико наврата до сада истицали, заправо довела својом неодговорношћу до изузетно лоше свеобухватне ситуације у којој се налазе и грађани и привреда наше земље. Оно што је најактуелније, то је свакако завршетак ове четврте рунде разговора између Владе Републике Србије и представника Међународног монетарног фонда. Чини се, дакле, да ови разговори једино што немају ону ознаку строго поверљиво јер очигледно да је јавност у потпуности искључена из дешавања и да смо у прилици да се кроз штуре изјаве и коментаре само назире шта је заправо договарано. Ако се целокупан споразум може сажети отприлике у два сегмента, то је да ће држава смањити своје издатке а да ће, као што смо могли и данас да чујемо, плате и пензије остати при том замрзнуте. Ако су то основне тачке споразума, ми у Српској радикалној странци сматрамо да је онда реч о једном веома лошем споразуму и да је основни разлог овакве констатације  чињеница да држава на тај начин, а при том се константно задужујући у иностранству, једноставно шаље поруку да практично не жели да уђе у процес структурних реформи и не само то, него уместо уласка у тај процес она једноставно тражи жртве којима би финансирала своју неефикасност. Уштеда која је предвиђена од неких сто милијарди динара је прилично дискутабилна јер оно што смо могли да чујемо од председника владе јесте да ће до тога доћи пре свега замрзавањем плата и пензија, затим смањењем одређених трансфера у здравству, локалним самоуправама, корисницима ... и тако даље и тако даље. Дакле, све се своди на закључак да ће ово смањење трансфера проћи без правих реформи, јер ако одређеним секторима снизите трансфере а не реформишете их, онда то само значи да ће државних дуговања бити још више. У држави Србији са оваквом влашћу какву имамо изостају одговори на многа питања која се тичу сфере вођења економске политике. Оно што би прво волели да знамо, односно на шта би влада Мирка Цветковића требало да да одговор, то је свакако да објасни зашто недостајуће приходе у буџету не прибави бољом наплатом постојећих пореза, јер позната је чињеница да чак 30 процената чини сиви сектор, да се чак царина ... наплаћује. Међутим, наравно о томе ни речи, јер би то свакако показало начин на који функционише власт односно њену неспособност, и оно што се нуди свакако да није добро решење јер испада да је за владу и Међународни монетарни фонд много важније колики ће бити буџетски дефицит него шта ће заиста бити са привредном активношћу. Оно што се догађа већ неколико година уназад са привредном активношћу у Републици Србији је, по мишљењу Српске радикалне странке, изузетно важно питање и у контексту целокупног економског живота у некој земљи, можда чак и важније него и ова лицитирања шта ће бити и колики ће бити буџетски дефицит. Такође, јавност је суочена и са потпуно опречним изјавама представника власти тако да, за разлику од председника владе Мирка Цветковића, који је на основу само њему знаних статистичких података дошао до закључка да Србија излази из кризе, имамо и најаву председниковог плана по изласку из економске кризе до 2020. године. Међутим оно што је чињеница и на шта ми у Српској радикалној странци упозоравамо, то је да очигледно грађани неће имати стрпљења да сачекају реализацију таквог плана. Посебно је несхватљиво што Влада Републике Србије овакву неодговорну економску политику спроводи управо у тренутку када је земља практично на ивици економског слома. А шта је оно што Међународни монетарни фонд захтева од Србије у овако тешкој економској ситуацији? То је чињеница о којој сам већ говорио, да српски буџетски дефицит буде испод 3 процента бруто домаћег производа, а такође тај дозвољени српски дефицит ће се очигледно надокнадити из средстава добијених продајом, односно, кредита Међународног монетарног фонда, осталих кредитора и оно што је неминовност када је реч о оваквој власти, а то је продаја преосталих српских великих предузећа. Ја ћу само овом приликом подсетити на изјаву представника ММФ-а Алберта Јегера који је рекао да ће између осталог новчана средства од Међународног монетарног фонда бити искоришћена и за отплату страног дуга са којим се Србија суочава 2010. и током минуле 2009. године. Интересантно је да, ако се узме у обзир да Међународни монетарни фонд за Србију примењује знатно другачије услове него што се примењују у Сједињеним Америчким Државама, које су иначе земља која има право вета у Међународном монетарном фонду и највећи акционар у тој организацији, да ће према најавама из САД-а планирани буџетски дефицит за 2010. годину ће бити највећи у историји, износиће негде око 13 процената. Ти двоструки стандарди ММФ-а су очигледни и када се упореди Србија са богатијим земљама из Европске уније, а да за Србију ММФ очигледно примењује некакве нереалне критеријуме, чак је признао и српски министар финансија, која је управо алудирала на висину буџетског дефицита у земљама Европске уније и Америци, и ономе што ММФ захтева од Србије. Е сад, једно од основних питања је зашто Међународни монетарни фонд ово ради, поготову ако се проанализирају мере које Влада Републике Србије управо доноси на захтев поменуте финансијске организације. Када је већ о замрзавању плата и пензија реч, јасно је да ће у пракси то довести само до њиховог пада, управо због стопе инфлације, смањење давања локалним самоуправама у Србији довешће до још већих социјалних проблема у најсиромашнијим општинама у републици, које управо зависе од тога на који се начин употребљавају средства из буџета Србије. О неким другим стварима, које се односе на акцизе за гориво, које ево видите из недеље у недељу сада већ практично доводе до поскупљења горива и новог удара на стандард грађана не вреди трошити речи, јер ми смо очигледно постали земља апсурда. Док цена нафте на светском тржишту пада, у Србији имамо потпуно другачију ситуацију, да поскупљује нафта и нафтни деривати. Међутим, када сам већ поменуо акцизе, управо по тој економској теорији оне и погађају највише потрошаче са слабијом пореском снагом. Дакле, јасно је из свега овога што смо до сад могли да чујемо и да видимо без обзира на овај још увек необјављени исход четврте рунде преговора са Међународним монетарним фондом, да све мере које Влада Републике Србије предузима воде само даљем урушавању српске економије а и друштва у целини и јасно је да је то једна дугорочна стратегија која се отприлике може свести на то да је српска економија све слабија. Самим тим и држава и да ће у наредном периоду, дакле у наредним годинама бити потребно још много много страних кредита. Последњих неколико дана пажњу јавности, наравно, највише привлаче дешавања са падом националне валуте и нема друге констатације осим да је реч само о потврди те неодговорне економске политике коју води Влада Републике Србије, не улазећи чак при том у чињеницу да ли је реч о томе да држава, односно ти јаки финансијски лобији којима одговара оваква ситуација због некаквих својих личних, пословних интереса раде управо на овом плану, или можда у чињеницу да је страним банкама омогућено да од Народне банке Србије купују евре и да тако износе капитал напоље и да су то шпекулативни удари, како је рекла министарка Драгутиновић. Све у свему очито да је дошло до појаве једне приличне несигурности код грађана и да један најшири слој људи дакле људи који на жалост, имају великих проблема са обезбеђивањем животне егзистенције, још више губи на куповној моћи. Од стране представника монетарне власти, били смо уверавани да средства која се повлаче на основу ових разних међународних кредитних аранжмана између осталог служе и за јачање девизних резерви, дакле резерву Народној банци Србије, међутим, ево и прекјуче смо имали податак да је утрошено до сад рекордних сто милиона евра за одбрану националне валуте али видите какав ефекат постиже власт ако се погледа да је у последњих месец дана дошло до пада вредности националне валуте од неких скоро пет одсто. И оно на шта смо ми у Српској радикалној странци већ указивали, а то је податак који се тиче саме структуре девизних резерви, односно чињенице да је у тој структури највише хартија од вредности, али да се девизне резерве, условно речено, углавном налазе у земљама као што су Сједињене Америчке Државе, Немачка и тако даље. Тако да једноставно, и да постоји жеља код представника власти да на неки начин анимира пословне банке да новац пласирају у привреду, јасно је да то практично нису у могућности и све у свему то их доводи до прилично незавидне ситуације у којој се тренутно налазимо као држава. Ево ја сам за почетак имао толико, уколико има неких питања, стојимо вам на располагању.

Новинар: Хтео бих да питам о овом захтеву Градског одбора Српске радикалне странке Ваљева за променом дела руководства Српске радикалне странке. Пре два дана смо могли прочитати у медијима да је Централној отаџбинској управи предложено разрешење председника Окружног одбора Верана Панића, а да је председник Градског одбора Срђан Радовић већ разрешен те функције, па сам хтео да вас питам да ли је то тачно и каква је процедура, да ли ће се Централна отаџбинска управа тих поводом састати и када?

Владан Јеремић: Па ево овако, рећи ћу вам, има ту доста тачног у вашем питању и констатацији. Оно што није тачно, а што је у ствари почетак свих дешавања, тиче се тог обраћања председника Окружног одбора Српске радикалне странке, за Колубарски округ, Верана Панића, пре неколико дана на конференцији за новинаре коју је уприличио, коју је иначе организовао самоиницијативно и изнео свој лични став везано за одређена унутарстраначка питања. Он је злоупотребио положај на коме се налазио јер је представницима средстава јавног информисања саопштио да је то наводно став Окружног одбора, што је апсолутно неистина. Српска радикална странка функционише по принципу - не морамо сви имати идентично мишљење по свим питањима која су актуелна али при том се мора знати ред и начин на који се одређени проблеми решавају. Сви проблеми, све примедбе, сугестије у складу са Статутом Српске радикалне странке се решавају, дакле, на седницама одговарајућих органа странке. Оно што је урадио господин Веран Панић је било супротно Статуту странке, јер понављам опет, самоиницијативно износећи свој лични став а представљајући га као став Окружног одбора обратио се медијима и на тај начин је кршо Статут странке. Тиме је практично и проузроковао, он као адвокат би то требало да зна, неке одређене мере које ће Централна отаџбинска управа свакако повући у наредном периоду. Тако да оно што ја знам то је да ће Централна отаyбинска управа покренути дисциплински поступак против Верана Панића, управо из разлога које сам навео, дакле, због кршења Статута и због злоупотребе функције и положаја на ком се налазио, јер је опет самоиницијативно изнео лични став, наводно у име Окружног одбора, што апсолутно није било тачно. Српска радикална странка тако функционише, све примедбе, сугестије, предлози о свему што се тиче унутарстраначких ствари се разговара на страначким органима и телима и никакав проблем није био, међутим овакав начин  како је ово урадио само нанело штету Српској радикалној странци. Да ли неко још стоји иза таквог чина, то ће се вероватно временом утврдити и показати. Али у овом тренутку странка ће реаговати у складу са Статутом.

Новинар: Када је реч о овом другом функционеру, Срђану Радовићу, да ли је тачно да је он разрешен функције?

Владан Јеремић: Срђан Радовић као председник Градског одбора у Ваљеву, с обзиром да је учествовао у злоупотреби од стране Верана Панића, је одлуком надлежних страначких органа разрешен управо из тих разлога које сам и мало пре навео, јер се ни он није понашао у складу са Статутом странке, већ је искористио један други начин и пут, односно учествовао у томе да покрене нека питања која се не покрећу на тај начин. Таквим својим иступом нанели су штету Српској радикалној странци и из тог разлога је посегнуто за овим мерама о којима говоримо. Ако нема више питања, ја вам се захваљујем што сте дошли.

Коментари

0 КОМЕНТАРА

ТВОЈ КОМЕНТАР

ВИДЕО СНИМЦИ

ТВИТЕР

ИНСТАГРАМ