Отимање општине Земун

Немања Шаровић: Даме и господо новинари, Српска радикална странка још једанпут упозорава Демократску странку и њене сателите да одустану од отимања легалне и легитимно изабране општинске власти у Земуну и подсећамо јавност да је актуелни режим у тој отимачини прекршио и Закон о локалној самоуправи, Закон о главном граду, Статут града Београда, Пословник и све могуће прописе који ову материју регулишу.

Ми обавештавамо јавност да је Министарство финансија, Управа за трезор, од јутрос блокирала буџет општине Земун а да ће последице тог акта трпети, пре свега, запослени у општини који због тога неће моћи да приме плату, а потом и грађани општине Земун јер је очигледно ова акција актуелног режима усмерена на то да се блокира рад општинских служби које су претходних дана, месеци и година, откако Српска радикална странка врши власт у Земуну, функционисале беспрекорно.

Режим је оправдавао отимање власти у Земуну управо бригом за грађане и жељом да заштити и запослене и грађане и да омогући функционисање. И вама је јасно данас да уколико неко буде онемогућио рад служби у општини Земун да ће то бити режим. Ја ћу вас још једанпут потсетити на неке чињенице и чланове закона који су прекршени у претходном периоду јер када ми из Српске радикалне странке говоримо о Земуну и о ситуацији у Земуну, ми говоримо пре свега кроз чланове закона, кроз право, и једноставно не желимо да се уплићемо у политичку демагогију и оне фразе којима се служе челници режима покушавајући да оправдају своје противзаконито поступање.

Пре свега, подсетићу вас на то да Градска скупштина једноставно није надлежна да донесе одлуку о распуштању Скупштине градске општине Земун јер члан 66 Закона о локалној самоуправи јасно каже да се одредбе тог закона које се односе на скупштине општина односе и на скупштине градских општина а члан 86 каже да одлуку о распуштању скупштине јединице локалне самоуправе доноси Влада Републике Србије на предлог надлежног министарства. Чак је и министар за државну управу и локалну самоуправу Милан Марковић, на седници скупштинског одбора за локалну самоуправу, рекао да не може једна скупштина распуштати другу и да не може једна јединица локалне самоуправе одлучивати о распуштању друге.

Ми смо упутили, односно општина Земун је упутила Уставном суду, још 26. новембра, захтев за оцену уставности члана 94 Статута града Београда којим је предвиђено да Скупштина града може распустити скупштину неке градске општине. Такво овлашћење мора бити прописано законом. Закон о локалној самоуправи не прописује Скупштини града овлашћење да распусти скуштину градске општине. Закон о главном граду којим је регулисан положај Београда такође не даје надлежност градској скупштини да распушта скупштине градских општина. И сам Статут, односно његове одредбе које регулишу надлежност скупштине града, надлежност градског већа, не дају надлежност и могућност за распуштање скупштине градске општине Скупштини града. То се појављује, то је некаква дивља одредба која је очигледно супротна Уставу, закону и Статуту града и која се појављује у члану 94.

Ми смо након овог захтева Уставном суду од 26. новембра, већ је прошло више месеци, упутили неколико ургенција, последња је послата јуче. Ми смо истовремено тражили и увођење привремене мере и обуставе овог акта Скупштине града до коначне одлуке Уставног суда и ми ћемо вам поделити на крају конференције за штампу да имате по примерак и тог захтева општине Земун.

Ја сам у име одборничке групе Српске радикалне странке упутио захтев Влади Републике Србије да, на основу члана 81 Закона о локалној самоуправи, обустави, донесе решење о обустави извршења одлуке о распуштању градске општине Земун и формирању привременог органа Градске општине Земун. И очекујемо да у складу са истим чланом Влада Ребулике Србије обустави извршење овог акта и покрене поступак пред Уставним судом за оцену уставности тог општег акта. Упутили смо други захтев Министарству за државну управу и локалну самоуправу којим је тражено да се изврши, у складу са чланом 78, надзор над законитошћу и донетим актима Скупштине града и да се у складу са чланом 83 укаже Скупштини града да је донети акт противзаконит и да се наведу мере које Скупштина града мора предузети као би стање вратила на редовно пре доношења ове противзаконите одлуке.

Обавештавамо јавност и то да је прошло 14 дана откако је Одборничка група Српске радикалне странке први пут затражила да нам се достави стенограм са ове 9. седнице Скупштине града. То је било након оних првих тешких повреда, након искључивања, односно удаљавања два одборника Српске радикалне странке са седнице и након што је, супротно Пословнику, отворена расправа о тачки дневног реда на којој је требало да се расправља о увођењу привремених мера у Земуну. Ми смо након тога у више наврата, у писаној форми и усмено, дакле телефоном, позивали председника Скупштине града, секретара Скупштине града који је дужан, у складу са Пословником, да нам достави и аудио и видео запис и стенографске белешке, они већ две недеље одбијају да то учине. Питамо се зашто поново крше Пословник и Статут и шта је то што градска власт крије, зашто се боји истине. Ми ћемо вам показати на крају конференције за штампу на који начин је Антић, председник Скупштине града, удаљио мене са седнице и видећете из тог снимка да апсолутно ни један једини потез нисам направио који би оправдао моје удаљење са седнице.

Подсећамо вас и на то да је извршено обједињавање расправе 5 тачака дневнога реда, 7,8,9,10 и 11, и Српска радикална странка је тражила да се поништи тих 5 тачака, односно одлуке донете под тих 5 тачака јер је таквом одлуком су повређени чланови 78, 79, 80 и 86 Пословника. Пословник о раду и Статут града Београда прописују изричито, императивно, да се после усвајања дневнога реда прелази на расправу о појединим тачкама дневнога реда и, да Скупштина о сваком предлогу који ставља на дневни ред одлучује после расправе. Уколико није било расправе, а није било расправе, онда не може бити донета ни одлука. Ми смо тражили од Министарства за државну управу и локалну самоуправу да поништи ових 5 тачака. Подсећамо вас и на чињеницу да је повлачење 11 тачака са дневног реда извршено супротно члановима 56 и 57 Статута и члану 103 Пословника о раду Скупштине града. Ви знате и ми смо доказали да је градоначелник Београда Драган Ђилас ухваћен у лажи, заједно са комплетним Већем, у лажи да су одржали седницу Градског већа. Ми смо још пре 10 дана затражили да због те лажи и обмањивања одборника у Скупштини града и грађана Београда Драган Ђилас и грађани Градског већа поднесу оставке. Они су том лажи покушали, односно да се из те лажи д извуку лажући поново тако што су рекли да су одржали телефонску седницу Градског већа а телефонска седница Градског већа, није оджана и телефонска седница Градског већа не постоји јер Статут Града Београда изричито прописује да седница градског већа, то је члан 56., каже Градско веће може да одлучује ако на седници присуствује већина од укупног броја његових чланова. Изричито је одређено присуство и не може јер једноставно и Закон о локалној самоуправи, и закон о главном граду и Статут града забрањују одржавање телефонских седница. То што су они гледали можда превише телевизију, па видели да Влада одржава телефонске седнице и, једноставно, не значи да и Градско веће може одржавати телефонске седнице.

И на крају, подсетићу вас на очигледан доказ потпуне неспособности градске власти, а то је чињеница да Градско веће ни након 200 дана од свог избора није донело пословник о раду. Поставља се питање да ли је можда опозиција, да ли су одборници Српске радикалне странке криви и за то. Ја сам сигуран да нису, већ је крива чињеница да градоначелник Београда више времена проводи у Мелбурну и Кану, претходних дана је био на путу у Кану, него што проводи бавећи се пословима за које је изабран да их обавља.

Приказаћемо вам, и пре него што то кажем, дакле, морам подсетити да Пословник о раду Већа мора бити донет у складу са чланом 57. То је морао бити први акт који доноси Веће, и да је тиме што Градско веће ради без Пословника, да су доведене у питање све одлуке које је до сада донело Веће јер је Пословник морао прописати начин рада и одлучивања и доведен је у питање избор директора свих јавних предузећа у Београду јер је члан 57 изричит и каже да се услови и начин избора директора јавних предузећа прописују Пословником о раду Градског већа.

Сада ћемо приказати снимак где видите да је одборник Српске радикалне странке, господин Дејан Миланковић, коме је изречена опомена, био за скупштинском говорницом, да је у сали владала апсолутна тишина, да сам се ја налазио код клупа где седе одборници Српске радикалне странке и да ни на који начин нисам угрожавао морални или физички интегритет председника Скупштине.

Можете видети где се ја налазим, да апсолутно никоме не претим. Пусти овај трећи део где се види да је апсолутна тишина у сали до тренутка изрицања мере. Јасно је да је мера удаљења била потпуно неоправдана. Ви сте видели да је то изазвало опште изненађење одборника у сали, да се Антићу губио поглед у даљини, да је размишљао ко зна о чему и да је само спровео оно што је била воља режима, а то је моје удаљење са седнице, јер су рачунали да ће мојим удаљењем нешто постићи и да Одборничка група Српске радикалне странке више неће бити у могућности да заступа интересе грађана.

Ја сам вам и тада рекао да се у наступу Одборничке групе Српске радикалне странке апсолутно ништа неће променити, да ми имамо 40 одборника који су веома способни и веома паметни, и видели сте да је режим након два дана прибегао још већем инциденту. Да су, иако је у том тренутку било шесторо пријављених за реч, да је једноставно господин Алимпић закључио расправу. Ја ћу вам поделити, након конференције за штампу, извод са стенограмских белешки са 9. седнице Скупштине града Београда, али само за тај део који се односи на закључење расправе, и ово је доказ да располаже градска власт тим стенограмом. Ово је део стенограма који је дат шефовима одборничких група на седници која је одржана 5. марта. До данас је прошло седам дана, они одбијају да доставе читав записник, али се из записника види да Зоран Алимпић пита Животу Јоцића да ли је одустао од расправе по дневном реду, на шта нема право, он је морао у складу са Пословником, да каже: „Ја дајем реч Животи Јоцићу по дневном реду“, а затим је морао дати реч Бојани Видовић, Зорану Огњановићу, Ненаду Вукићевићу, Драгану Томићу, Филипу Вукајловићу, који су до тог тренутка били пријављени. Даћу вам и фотокопију списка, ручно написаног списка, дакле, ово је написао Александар Антић од 27. фебруара до 3. марта, то су, дакле, неки су се одборници још 27. фебруара пријавили за расправу по дневном реду, и ово је списак који је он такође доставио шефовима одборничких група на састанку одржаном 5. марта. Нико није спорио да је било шесторо пријављених за расправу по дневном реду. И јасно је да је градска власт и актуелни режим најбруталније могуће, да би остварила свој политички циљ, погазила више закона, Статут града Београда и Пословник о раду Скупштине града. Изволите, ако имате неких питања, спремни смо да одговоримо.

Новинар: Да ли имате неке контакте са градском владом око превазилажења тренутне ситуације у Општини Земун?

Немања Шаровић: Па, ја заиста не знам на који бисмо начин превазишли ту ситуацију...

Новинар: Да ли има неких разговора, нешто?

Немања Шаровић: Не, апсолутно никаквих контаката, апсолутно никаквих разговора,. Ја сам сигуран да ова криза и ово стање може једино бити решено тако што ће надлежни државни органи реаговати, пре свега Уставни суд, потом Влада Републике Србије и Министарство за државну управу и локалну самоуправу. Једноставно не видим било какав други начин. Нама су грађани Општине Земун указали огромно поверење, то поверење се повећава из године у годину, и грађани Земуна су се 11. маја 2008. године јасно изјаснили да желе да Српска радикална странка буде странка која ће водити Општину Земун до маја 2012. године. Мандат Скупштине општине Земун траје четири године, и то што Демократска странка и њени сателити имају политичку жељу да нам власт отму супротно јасно израженој вољи грађана, за нас нема апсолутно никакав значај.

Новинар: Рекли сте да очекујете да ће Уставни суд реаговати. Међутим, већ од 26. новембра није реаговао, већ је давно захтевао застарео. Долазимо у једну ситуацију да Уставни суд неће највероватније реаговати, треба ваљда по неком редоследу да решава те жалбе, шта ће се у том случају дешавати?

Немања Шаровић: Уставни суд никада није решавао жалбе по редоследу, то је јасно. Ја ћу вас подсетити на Закон о помоћи породицама оптужених у Хашком трибуналу, када је Уставни суд преко ноћи донео привремену меру којом је обуставио примену тог закона, иако Уставни суд на то није овлашћен. Они могу појединачни акт обуставити, али нису могли привременом мером обуставити примену закона. Уставни суд ради оно што му наложи актуелни режим у Републици. И ја ћу вам за једну од наредних конференција за штампу донети одговор Минстарства правде Републике Србије на захтев Српске радикалне странке, на мој захтев, да се покрене поступак за разрешење шесторо судија Окружног суда у Београду, у ком одговору Министарство и министар, госпођа Маловић, тврде, веровали или не, како они нису овлашћени да покрену поступак за разрешење судија, иако су у складу са Закононом о судијама један од четири овлашћена покретача тог поступка. А пре неколико дана, ви сте видели да је госпођа Маловић, када је Врховни суд донео неке пресуде које се њој лично можда нису свиделе, истога тренутка покренула поступак за разрешење судија Врховног суда. Према томе, јасно вам је да су судови раде апсолутно под утицајем владајућег режима и да се режим не либи да коментарише судске одлуке онда када му се не свиђају.

Ми имамо право да сачекамо одлуку Уставног суда, и ми ћемо одлуку Уставног суда сачекати. Дакле, једноставно нема могућности на било који други начин, ви знате да се ми боримо искључиво законским средствима, да се боримо правним путем, да се боримо демократски, гандијевским методама, али нећемо дозволити да нам отимају на такав начин, јер би то заиста значило рушење поверења које грађани Србије и грађани Земуна имају у Српску радикалну странку. За нас нико није гласао и бирао да би нас отерали жути када им се то прохте, него су нас изабрали да четири године вршимо власт у Земуну. И ми ћемо ту власт, на задовољство грађана, вршити, и сигуран сам да ће поверење грађана 2012. године бити још веће и да ћемо, за разлику од ових 28 од 56 мандата, дакле половине мандата, следећи пут од грађана општине Земун имати толико поверења, да ћемо узети преко 30 мандата.

Новинар: Да ли имате одговор уколико они ангажују полицију за увођење привремених мера у Општину Земун?

Немања Шаровић: Па, ви вероватно сматрате да због чињенице да је већ ангажована полиција у Скупштини града, да господин Антић као председник Скупштине, а ја сам вам показао онај допис, можемо и то да вам фотокопирамо, да је тражено да полиција поступа у складу са наредбама председника Скупштине града и заменика председника Скупштине града. Полицијом, у складу са Уставом и законом, не командују ни председник Скупштине града ни заменик председника Скупштине града, немају апсолутно никакву надлежност. Полицијом не може командовати нико осим Уставом и законом одређених органа. Да би полиција реаговала у Општини Земун, она мора имати извршну исправу, извршну исправу издату од стране суда у законом прописаном поступку. Све друго би било брутално кршење Устава и закона, и ја сам сигуран да таква лудорија никоме неће пасти на памет. Ми заиста очекујемо да ће бити довољно политичке мудрости да коначно режим почне да поштује законе које је донео, јер ми, као што смо до сада јасно показали, нећемо пристати на отимачину. То апсолутно не долази у обзир. Борићемо се свим демократским, легитимним средствима, али ћемо се борити до краја, у то будите убеђени.

Новинар: А у вези са платом, поменули сте да је обустављена исплата плата, овај други део би требало да буде исплаћен 15-ог, то је за неки дан, шта кажу...?

Немања Шаровић: Ми смо затражили, односно, Славко Јерковић, председник Општине Земун, је затражио од Управе трезора да нам доставе тај налог режима којим су они од њих затражили да се обустави пренос средстава са буџета општине Земун. Али, то вам показује само немоћ режима. То показује њихове праве намере. То показује да њих не занимају ни запослени у Општини Земун, нити их занимају грађани општине Земун. Ми смо обезбедили до сада да све службе у Општини Земун функционишу савршено. Оне ће и данас функционисати, и наредних дана, ја сам у то уверен, али се надам да ће притисак јавности натерати режим да повуче овако неразумну одлуку. Не може се политичка самовоља Драгана Ђиласа, Антића, Чеде Јовановића и свих осталих који су учествовали у доношењу овакве одлуке, ломити преко леђа запослених у Општини Земун и грађана општине Земун.

Новинар: А шта ће бити решење ако се то догоди?

Немања Шаровић: Решење је доношење одлуке Уставног суда. Ја мислим да је то заиста најбоље решење, да је то једино решење.

Новинар: Да, а шта ако се чека мало дуже, а нема плата?

Немања Шаровић: Чекаће се онолико колико то режим буде желео. Њихова намера очигледно јесте да се изазове немир, да се изазове непосредна штета, да запослени у Општини Земун немају од чега да живе. Ви знате да је ситуација у држави веома тешка, да су ти људи принуђени да живе од плате до плате, од 1. до 15. и од 15. до 1,, и они управо на то и рачунају, али ми смо ту да жигошемо такво понашање, и да докажемо да се не може говорити о демократији, да се не може говорити о поштовању изборне воље грађана и о поштовању закона уколико се на тај начин неко обрачунава са легално и легитимно изабраном влашћу Скупштине општине Земун.

Новинар: А ако одлука Уставног суда не буде онаква какву ви очекујете?

Немања Шаровић: Ја сам дипломирани правник, радио сам у суду, имам поприлично искуства, и ја бих волео да видим који би се судија потписао испод такве одлуке. Једноставно, немогуће је да у складу са законом и Уставом, одлука буде супротна ономе што очекује Српска радикална странка. Ми да нисмо сигурни да је то тако, да нисмо сигурни да смо у праву, па зар не мислите да бисмо попустили пред овим притисцима? Зар не мислите да смо у праву и да не постоји уставни и законски основ за наш захтев? Да одлука Уставног суда не би била донета после два или три дана? Него је проблем вероватно што нико од судија Уставног суда не може да стави своје име и свој потпис испод онога што режим од њих захтева. Дакле, више чланова Закона о локалној сампоуправи јасно говори о томе, и ево, ја ћу вас подсетити, члан 86 каже да одлуку о распуштању Скупштине општине доноси Влада. Члан 66 каже да се одредбе Закона о локалној самоуправи које се односе на скупштине општина, односе и на скупштине градских општина. Члан 11 каже да је највиши орган јединице локалне самоуправе статут. И они једноставно не могу у складу са важећим Уставом и законом, урадити било шта од овога што су урадили. Скупштина града је могла, у складу са чланом 91 Статута града, уколико сматра да Статут општине Земун или било који други општи акт није у сагласноти са законом, Уставом или Статутом града, да покрене пред Уставним судом поступак за оцену законитости. Не може Градско веће оцењивати законитости. Члан 167 Устава Републике Србије овлашћује само један орган у држави да цени уставност и законитост, то је Уставни суд. Једино је Уставни суд овлашћен да цени уставност и законитост. Не може то чинити Драган Ђилас, не може то чинити Градско веће, не може то чинити Скупштина града. У демократским државама, каква Србија очигледно није, јер је споља гледано колонија, изнутра гледано диктатура, постоји систем поделе власти на извршну, законодавну и судску. Скупштину може распустити Влада, дакле постоји однос између органа законодавне, извршне и судске власти, али не може Скупштина града распуштати скупштину градске општине. У уставноправном поретку какав постоји у Србији једноставно не може.

Новинар: Да ли је било неких разговора или сте чули можда када ће бити следећи покушај примопредаје власти?

Немања Шаровић: Примопредаја није успела и примопредаја неће успети док год не буде донета одлука Уставног суда. Ми немамо намеру да се одрекнемо поверења које су нам грађани указали на изборима.

Новинар: Ја вас само питам да ли можда знате када ће поново покушати да дођу.

Немања Шаровић: Не, заиста, нити нас то претерано занима. Дакле, свеједно је да ли ће то покушати за два месеца, за две и по године, 10. маја 2012. године, апсолутно је свеједно. Дакле, ми рачунамо да ће коначно почети институције државе да функционишу.

На крају ћемо вам поделити ове стенограме, поделићемо вам списак пријављених говорника и поделићемо вам захтев Уставном суду да се донесе привремена мера да би се спречило настајање штетних последица за грађане општине Земун. Хвала вам.

Коментари

0 КОМЕНТАРА

ТВОЈ КОМЕНТАР

ВИДЕО СНИМЦИ

ТВИТЕР

ИНСТАГРАМ