Александар Шешељ: Даме и господо, Српска радикална странка је, као што знате, 16. септембра предала више од 100.000 потписа за укидање јавних извршитеља и потпуно нови Предлог Закона о извршном поступку и обезбеђењу.
Дакле, после наше страначке акције, за мање од два месеца, успели смо да прикупимо више од 100.000 потписа грађана Србије. Та чињеница сведочи колико је та тема у Србији важна – и ево већ четири месеца ми нисмо у ситуацији у Народној скупштини да разговарамо на ту тему да тај предлог дође на дневни ред.
Дакле, владајућа већина у Народној скупштини на неки начин вређа и не поштује више од 100.000 грађана Србије чињеницом да не желе да допусте да се Предлог Закона о извршном поступку и обезбеђењу нађе на дневном реду.
Најзначајније новине нашег предлога закона јесу то да се извршење опет врати у судове. Ми сматрамо да је ненормално да приватно лице узурпира државне надлежности и сведоци смо негативне праксе и последица таквог поступања у протеклих осам година у Србији. Дакле, пре осам година је режим Демократске странке увео јавне извршитеље. Српска напредна странка је тада била против тога, док је била у опозицији, а када је Српска напредна странка дошла на власт – они су прво 2015. године, а онда и раније, тј. 2019. године такође подржали и још једном потврдили постојање јавних извршитеља у нашем правном систему.
Ми сматрамо да нам појавом јавних извршитеља у Србији није побољшано апсолутно ништа у нашој земљи. Сведоци смо, част изузецима, да је само то отворило пут ка пљачкању, пре свега, оних најзадуженијих грађана Србије, који нису у стању да на време сервисирају своје дугове, да плаћају, дакле, оно што су дужни, не зато што су се задуживали из обести, већ зато што су се задуживали из неких основних животних потреба. А они који и дан данас дугују највише, њих и даље нико не дира и могу несметано да се задужују још више.
Ми видимо да јавни извршитељи наплаћују своје услуге често и по неколико пута више него што износи основни дуг, да се људи бескрупулозно истерују из својих станова и кућа. Само у 2017. години више од 3.700 некретнина, пре свега стамбених јединица до 50 квадрата је заплењено, а после тога смо такође сведоци да мрежа јавних извршитеља на крају учествује у тим лицитацијама и те некретнине купује по ценама много нижим од тржишних. Држава Србија то подржава, држава Србија обезбеди увек, путем Министарства унутрашњих послова, подршку полиције за сва извршења. Јавни извршитељи у Србији не презају ни од чега, у стању су да истерају из станова, тј. из домова и непокретна лица, и самохране родитеље, и оне најстарије и уопште немају пардона. Ми смо имали ситуацију у Србији да се једно јавно извршење наплатило из инвалидских колица једног дужника!?
Ми сматрамо да је то недопустиво и зато најважније измене нашег предлога закона су да се извршење врати у судове, да, наравно, свако мора да плати оно што је дужан. Уколико је дужан, треба да плати нешто и са разумном каматом, али је ненормално да неко зарађује, треће лице, на дужничко-поверилачком односу, и по неколико пута увећано више него што износи основно дуговање. Ми сматрамо да уколико треба да дође до заплене некретнине, да мора да се гарантује свакоме по члану породице 12 квадрата из којих не би смело да се извршење уради, дакле да држава Србија покаже социјални карактер и бригу за своје грађане, а не да подржава јавне извршитеље.
Такође, ми сматрамо да су људско достојанство и људска права много важнији од ефикасности извршења и да Република Србија треба да реформише судство, да створи судовима амбијент у којим би могли они да се баве опет извршењима, а не линијом мањег отпора зато што нису способни да направе реформу судства, да извршења дају приватним лицима – онда после тога имамо ову ситуацију каква је данас, дакле, да једна група људи, тј. јавних извршитеља, у Србији ради шта год жели и да за то има подршку Министарства унутрашњих послова.
Апелујемо на Народну скупштину, на госпођу Гојковић, да што пре уврсти у дневни ред ово питање, Предлог Закона о извршном поступку и обезбеђењу, да покаже поштовање за више од 100.000 грађана Србије, који су ту петицију потписали и да изнесемо онда, свака политичка странка, аргументе за или против постојања јавних извршитеља у Србији.
Српска радикална странка је једина парламентарна странка која се залаже за њихово укидање и мислимо да је питање јавних извршитеља питање које најбоље показује континуитет власти Демократске странке и Српске напредне странке, зато што је Демократска странка то у Србију увела, а напредњаци који су били тада против тога, сада то здушно подржавају.
Даме и господо, ја бих хтео поново да истакнем да смо сведоци, дакле, у протеклих неколико дана да су се све институције, тј. већина релевантних институција у Србији се огласила у вези са ситуацијом у Црној Гори – и Српска академија наука, и поједини универзитети, и сви Срби, не само у региону, него и у Европи и свету данас се оглашавају, поводом тога протестују због новог удара на српски национални идентитет у Црној Гори.
Ми сматрамо да је крајње време да Влада Републике Србије иницира седницу Савета безбедности Уједињених нација, где би се расправљало не само о спорном закону, о слободи вероисповести, који смо видели на који начин је донет у црногорском парламенту, дакле, када је ухапшена цела једна посланичка група у сред ноћи, а што је изазвало после велике протесте свих грађана Црне Горе, него и покренуло питање уопште о положају српског народа у Црној Гори.
Дакле, уколико смо ми могли да прећутимо када се науштрб српског народа прави некаква црногорска нација, науштрб српског језика некакав црногорски или матерњи језик, сада је дошло време да се и науштрб Српске православне цркве прави некаква Црногорска православна црква.
Подсетићу вас да и оне црногорске неоусташе, Либерални савез Црне Горе, деведесетих година, су говорили да уколико се реши питање Српске православне цркве да ће бити питање Српства у Црној Гори решено.
Мислимо да држава Србија не сме то да допусти, треба да закаже, тј. да упути иницијативу за одржавање седнице Савета безбедности Уједињених нација, те на тај начин покаже озбиљност тог питања и покаже да се брине за судбину српског народа у Црној Гори. Све остало је неозбиљно и све остало показује да та брига за Србе, где год они живе, је само један маркетиншки потез уперен на предизборну кампању.
Дакле, ми знамо ко је и шта је Мило Ђукановић, знамо да данас Црна Гора Србији није пријатељска држава, али не смемо да стојимо са стране и ћутке посматрамо када неко жели да све српско истера из Црне Горе.
Изволите, имате ли неко питање?
Новинар: ...
Александар Шешељ: Па, ја први пут чујем за тај други протест.
Пратили смо протесте студената и, као што сам рекао, сви су се огласили да се и заиста види да сви осим Владе Републике Србије схватају озбиљност тог питања.
Што се тиче протеста те организације испред скупштине града, за њега први пут чујем и заиста не знам како бих то повезао.
Што се тиче протеста који су организовали студенти Правног факултета, пре свега ми те протесте подржавамо и, наравно, мислимо да је то сад питање свих питања у Србији и не би смело да буде ни од стране власти, ни од стране опозиције, нити од стране било кога другог нешто урађено како би то питање испало из нашег фокуса. Дакле, то је оно чиме треба сада да се бавимо и то је много важније од свих дневнополитичких дешавања у Србији.
Новинар: ...
Александар Шешељ: Ми знамо да је та организација једна врста стране агентуре у Србији и да је финансирана из иностранства, то смо имали прилике да видимо, видели смо и неке припаднике Америчке амбасаде на њиховим скуповима. Да ли је на то уперено о томе што ви говорите, ја заиста не знам, могуће је, али мислим да свакако, иако је можда тема загађења не можда, него сигурно важна – заиста треба приоритет да нам буду дешавања у Црној Гори и да се сви огласе и да раде на томе да се ово питање стави у фокус међународне заједнице, међународне јавности и треба то да нам буде најважније у Србији. А то, шта ће радити ова или она организација, мислим да не треба да нас занима.
Новинар: ...
Александар Шешељ: Ми људима у Србији можемо, као опозициона странка која нема фактичку моћ у Србији, да помогнемо правним саветима, да помогнемо тако што бисмо неке њихове проблеме ставили можда у фокус јавности, појединачне, конкретне случајеве и ја мислим да је заиста посао власти у Србији, дакле извршне власти у Србији, да се стара о безбедности свих грађана Србије, дакле да нико не сме да буде, наравно не само жртва преваре, него нико не сме да буде опљачкан или било шта друго – и не сме да има предност јавни извршитељ у односу на било ког грађанина Србије, зато што јавни извршитељ није државни орган.
Јавни извршитељ је приватно лице које ужива заштиту од државе. Ми мислимо да је то стање ненормално и да треба да се промени на тај начин што ће пре свега морати да се поштују људско достојанство и људска права, а тек онда принцип ефикасности код наплаћивања дугова. Дакле, не може се отети и наплатити по сваку цену, мора држава да покаже свој социјални карактер и да сваком обезбеди правну сигурност, дакле, правну сигурност да нико не може да буде на правди Бога опљачкан, не од повериоца, него од треће стране која се ту појављује у дужничко поверилачком односу, а онда се испостави како је његова улога јача и важнија него улога дужника или улога повериоца. Дакле, ми сматрамо да је то ненормално, те због тога мислимо да треба да се разговара о овом закону, да се то питање покрене, да се та ситуација промени, зато смо и скупили 100.000 потписа и предали их у Народну скупштину.
Уколико нема више питања, хвала вам.
0 КОМЕНТАРА
ТВОЈ КОМЕНТАР