Катастрофалан предлог Закона о буџету за 2009.

Владан Јеремић: Тема данашње конференције за медије Српске радикалне странке је још један у низу катастрофалних предлога закона Владе Републике Србије, можда и понајважније, то је предлог Закона о буџету за наредну 2009. годину и очито је да, овако предложени буџет у најбољој мери осликава Владу Републике Србије, с обзиром да је прилично непринципијелан, тесно скројен или, како они воле да кажу, рестриктивно развојан, а ја бих пре рекао апсурдан и погубан како по грађане Републике Србије тако апсолутно и по привреду. Овако скројен, донет након пробијања законских рокова, јасно је да ће пући по шавовима већ приликом првог већег искушења, а таквих ће бити на претек, тако да и уколико буде усвојен, јасно је да ћемо врло брзо, током наредне године очекивати и један ребаланс буџета.

Сам предлог Закона о буџету није ништа изненађујуће имајући у виду да је кабинет Мирка Цветковића заправо задржао профил вођења економске политике какав се води у Републици Србији након оних такозваних демократских промена од двехиљадите године, и јасно је да се недвосмислено показује да су у области задуживања у иностранству испољене негативне тенденције, пре свега у енормном повећању апсолутног износа спољњег дуга и у повећању степена задужености земље, а ја ћу вам само изнети податке да је претпрошле године рецимо два запета двадесет осам пута, према том критеријуму квантитативног односа спољњег дуга и бруто домаћег производа, дакле два запета двадесет осам пута је било у корист дуга, што је изнад границе за високозадужене земље према критеријуму Светске банке. Иначе, укупан спољњи дуг Србије на дан 31. августа 2008. године износио је 28 милијарди деветсто двадесет осам милиона долара, што је еквивалентно износу од деветнаест милијарди и шест стотина милиона евра. Такав један графикон кретања спољњег дуга Србије је неумољиво прецизан, баш као и чињенице о којима сам говорио, а то је да је један исти, мање или више исти тим људи, већ ових седам, осам година кроји економску и монетарну политику у држави Србији јер и сам податак да је и актуелни председник Владе био министар финансија у претходној Влади, а пре тога и директор Агенције за приватизацију, као да је као да је и тадашњи, а и садашњи Гувернер Народне банке једна иста личност, да су министри економије и потпредседници Владе само заменили фотеље, и јасно је зашто смо добили овакав предлог буџета.

Оно на шта бих ја хтео овом приликом да укажем посебну пажњу јесте да, иако су дакле пробијени законски рокови до када је буџет требало да буде усвојен на влади, а потом и презентован, односно дат у скупштинску процедуру, један од тих несувислих разлога којима се Влада Републике Србије оправдавала јесте и светска економска криза, за коју још увек нисмо утврдили да ли ће донети нешто добро или лоше, с обзиром да се чека коначно мишљење Млађана Динкића, односно Божидара Ђелића, као и чињенице да је усаглашаван са Међународним монетарним фондом. И дакле, на основу тог податка, требало би вероватно да будемо задовољни и срећни што је напокон усаглашен са Међународним монетарним фондом, али нешто што ћу вам сада изнети у најбољом мери говори да од таквог аранжмана, односно од сарадње са том институцијом Србија апсолутно није имала до сада никакве користи, односно привреда земље, а најбољи показатељ тога је и недавно одржано предавање чувеног америчког економисте и нобеловца Џозефа Стиглица, који је јасно и гласно саопштио у сред Београда да договор Србије са Међународним монетарним фондом уопште није допринео стабилизацији целокупне економије.

Од ММФ-а Србија практично није имала неке користи, и због аранжмана са ММФ-ом додуше има одређени приступ неким фондовима, али под ограниченим условима, са каматним стопама које су високе, и још више отежавају домаћој привреди. ММФ тако, под знацима навода, помажући тржиштима неразвијених земаља доноси више штете него користи, а нарочито због препоруке да се смањи јавна потрошња и да се каматне стопе увећају. Иначе, некадашњи главни економиста и виши потпредседник Светске банке је критиковао и то што Србија највише капитала прикупља приватизацијом предузећа, јер ако се нешто прода иза тога нема реинвестирања, онда држава губи јер тако само преноси своје ресурсе у туђе руке. Јасно вам је да ни тих средстава од приватизације практично да у наредног години неће ни бити, јер режим Бориса Тадића је током ових осам година распродао све што је могао у држави Србији. Директне стране гринфилд инвестиције су увек боље од сваке приватизације, а поготово од оних какве су вршене у Србији. Такође бих хтео да кажем да владајућа скупштинска већина покушава, преко медија, да јавности презентује чињеницу да је опозија, а пре свих Српска радикална странка, крива за то што буџет још увек није усвојен, мада, кажем, свесно и намерно превиђају чињеницу да је проблем настао у томе што министри унутар Владе нису успели на време да се договоре колико ће ко од колача да приграби за своје Катаминистарство и, кажем, то је само још један лош показатељ ситуације у којој се држава налази, као да су представници Српске радикалне странке у Влади Републике Србије вршили опструкцију, па смо због тога добили предлог Закона о буџету са неких месец и пар дана закашњења у односу на законски рок.

Такође, оно што желимо да истакнемо овом приликом је и чињеница да, када је реч о овако предложеном буџету, Влада је смањењем субвенција за пољопривреду, а све под већ тим чувеним изговором светске економске кризе, јасно одлучила да додатно ову стратешку грану државе Србије уруши, највећи рез је претрпело управо Министарство пољопривредe, коме је намењено за четвртину мање новца него у претходној години. Стога и Српска радикална странка поставља питање Влади да ли је својим предлогом одустала од ове стратешке привредне гране. С друге стране је свакако неразумна и одлука о једностраној примени прелазног трговинског споразума које ће, према већ неким економским показатељима, произвести мањак у државној каси у износу од двестачетрдесет и седам милиона динара. Имајући у виду оно што смо изнели данас, не треба ни да чуди што је, према најновијем социо-економском барометру који је обављен ових дана, чак педесет два запета тридесет шест грађана Републике Србије оценило стање у држави лоше, док је проценат оних који очекују да ће ситуација у предстојећем периоду бити још гора још за неколико процената већи. Што се тиче Српске радикалне странке, ми смо сигурни да ће бити сто посто боље уколико ово буде последњи предлог буџета који подноси једна овако социјално неодговорна влада. Хвала, ако има неких питања, изволите.

Новинар: (...)

Владан Јеремић: Ја сам Владан Јеремић, народни посланик у Скупштини Србије. Хвала.

Коментари

0 КОМЕНТАРА

ТВОЈ КОМЕНТАР

ВИДЕО СНИМЦИ

ТВИТЕР

ИНСТАГРАМ