Децентрализација, не регионализација

Александар Мартиновић: Даме и господо новинари, Српска радикална странка оцењује као крајње неприхватљив покушај режима, односно најаву режима Бориса Тадића, да се уђе у поступак промене Устава Републике Србије како би се наводно створио правни основ за такозвану широку децентрализацију Републике Србије. Устав је донет пре непуне четири године и још увек није заживео у пуној мери. Још увек, нажалост, Косово и Метохија нису интегрисани у уставно-правни, политички и економски систем наше државе, а са друге стране није до краја конституисан Уставни суд Републике Србије који треба да буде врховни чувар уставности и законитости у нашој државу.

Говорити, у таквим условима, о промени Устава је крајње неозбиљно. Ниједна озбиљна држава, добро уређена, демократски развијена не мења устав после непуне четири године од његовог доношења. Оно што је нарочито опсано у овој идеји јесте покушај да се Устав промени, не да би био бољи, него да би се омогућило даље комадање Србије. До краја марта месеца треба да се појави, бар такве најаве добијамо из медија, некаква национална стратегија за децентрализацију Србије кјоју треба да изради Национални савет за децентрализацију на чијем челу се налази, гле чуда, Ненад Чанак, човек који се отворено залаже за стварање Војводине републике и који је у ствари један од највећих противника постојећег устава Републике Србије, за нас српске радикале децентрализација има смисла утолико да се дају шира овлашћења јединицама локалне самоуправе, дакле општинама и градовима. То је права и суштинска децентрализација.

Стварање некаквих региона или неких нових аутономних покрајина није децентрализација него дезинтеграција државе, и Српска радикална странка, као национална и као државотворна странка, томе се најодлучније противи. Уколико би се остварила идеја Бориса Тадића, Ненада Чанка и њима сличних, да се Србија подели на већи број аутономних покрајина или региона или области, или већ како се те јединице називају, које би имале не само статистички, него административно- политички карактер, онда би то значило да се Србија враћа у време пре Првог српског устанка, у време када су Турци владали Србијом, када је Србија била подељена на већи број нахија, међу којима нису постојале никакве суштинске везе.

Од Карађорђевог времена па наовамо Србија је увек тежила да буде јединствена држава, да буде снажна држава, али истовремено имала је традицију јаке локалне самоуправе. Ми сад у Србији имамо слабу локалну самоуправу, имамо општине и градове који не могу сами себе да финансирају, који имају релативно мале надлежности, али се при таквом стању ствари некоме чини да је децентрализацију потребно извршити тако што би се држава поделила на већи број некаквих региона, односно нахија, односно феуда, што је један пројекат који је потпуно анахрон. Ми смо имали, у периоду од 1974. па до 1989. године, врло негативна искуства са аутономним покрајинама које су практично биле потпуно одвојене од те такозване уже Србије, и чини нам се да се те идеје поново враћају у политички живот Србије.

Дакле, Србија не треба да буде, по њима, јединствена држава, снажна држава, модерна држава, него треба да буде пуки скуп региона. Очигледно је да иза ових покушаја даљег цепкања Србије стоје исти они који су у ствари разбили бившу Југославију, они који су допринели, директно или индиректно, да се уништи једна држава која је била субјект међународног права, и да у крвавом грађанском рату који је после тога избио настане већи број малих патуљастих држава које су, мање-више, све пуке марионете или Сједињених Америчких Држава или Европске уније. Српска радикална странка сматра да не треба мењати Устав Србије, Устав Србије треба применити, треба ускладити све законе у Републици Србији са постојећим уставом, а време треба да покаже да ли је постојећи устав Србије добар или не. У сваком случају, ми смо против тога да се Устав мења да би се омогућило комадање Србије.

Ми смо 1989, односно 1990. године, тешком муком васпоставили државно и политичко јединство Србије и враћати се на период пре 1989. године значило би велики корак уназад и то ни на који начин не би допринело изласку Србије из велике политичке, економске и финансијске кризе. Дакле, одговори Српске радикалне странке, на ову тешку ситуацију у којој се налази наша држава није и не може да буде комадање државе, него стварање такве државе која ће имати једног председника државе и једну скупшптину и једну владу, минималну државну администрацију у којој ће се највећи део државног новца издвајати за покретање производње, нарочито за оживљање привреде и, наравно, за решавање нагомиланих социјалних проблема грађана. Никако не може да буде одговор на кризу у којој се наша држава налази стварање неких нових аутономних покрајина које ће имати своју бирократију, своју администрацију, своја јавна предузећа, и тако даље. Тада се, наиме, поставља једно елементарно питање које није само правно него и економско: Извините, а ко ће такву државу да финансира? Ко ће да финансира велики број аутономних покрајина ако грађани Републике Србије већ сада имају озбиљан проблем да финансирају једну државну администрацију? Ми смо крајем прошле године добили још једну администрацију, овај пут у Новом Саду, формирана је такозвана Војвођанска влада.

Е, сад замислите да поред владе у Београду и Новом Саду добијемо још владу у Шапцу, Ваљеву, Нишу, Краљеву, Новом Пазару, Неготину и тако даље. Дакле, шта ће остати од Србије и такође ко ће све то да финансира? Привреда Србије, која готово више да не постоји, посрнула пољопривреда, осиромашени грађани, или ћемо можда да се задужујемо код Светске банке и Међународног монетарног фонда да би смо финансирали те нахијске администрације у Србији. Дакле, очигледно је да нема ни правних ни политичких, а нема ни економских разлога да се настави са поделом Србије на аутономе покрајине.

Што се тиче става Српске радикалне странке, ми сматрамо да не треба да постоје ни Војводина ни Косово и Метохија као аутономне покрајине. Србија треба да буде, у буквалном смислу те речи, унитарна држава. Унитарна држава је најефикаснија, најјефтинија, најрационалнија, али зато таква унитарна држава треба да има изузетно развијену локалну самоупораву, односно изузетно развијене општине и градове који ће имати одговарајући степен финансијске аутономије и који ће имати већи степен законских овлашћења него што их имају сада. То је модел државе за који се залаже Српска радикална странка.

Модел државе за који се залаже Демократска странка и њени коалициони партнери, па и Лига социјалдемократа Војводине, чији лидер стоји на челу тог националног савета за децентрализацију, сматра да децентрализовати државу значи уништити је, значи разбити њено јединство и свести Србију на пуки скуп региона. Ми смо против тога, ми сматрамо да не постоје апсолутно никакви разлози да се тако нешто чини. То није излазак и то није пут да Србија изађе из свеопште кризе у којој се налази. То је само пут да се додатно закомпликују политички односи у Србији и, наравно, то је пут да се економска ситуација у Србији учини потпуно неподношљивом. Наравно, прави креатори овакве наопаке децентрализације нису Борис Тадић и Ненад Чанак, него њихове газде у Вашингтону и Бриселу.

Очигледно је да посао око разбијања бивше Југославије није завршен до краја и да он неће бити завршен све док се не уништи, односно док се не разбије Република Србија која је још увек какав-такав трн у оку онима који мисле да могу да покоре цео свет и који сматрају да је цео свет њихова интересна зона. Ево, ми смо за данашњу конференцију имали оволико.

Ако ви имате неко питање, изволите. Уколико немате питања, хвала вам што сте били на нашој конференцији.

Коментари

0 КОМЕНТАРА

ТВОЈ КОМЕНТАР

ВИДЕО СНИМЦИ

ТВИТЕР

ИНСТАГРАМ